دانشگاه رازیپژوهشنامه متون ادبی دورۀ عراقی2821-23712420211222Representation of the Mirror Motif in Hafez's Lyric Poemsبازنمایی بن مایۀ آیینه در غزلیات حافظ1152121FAفریدهداودی مقدمدانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایرانزهرااسحاقیدانشجوی کارشناسی ارشد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایرانJournal Article20211111One of the symbolic, prominent and thematic words in Persian poetry is the theme of the mirror. Attention to the mirror due to its appearance and symbolic features, the quality and how these images originated and their connection with some of the epistemological and social discourses of each period, has always been considered by poets, especially Iraqi-style speakers. . The purpose of this article is to explain the structure of the mirror and analyze the connections of its meaning with the heart and inner spirituality of the person, the beloved face and other examples of it according to its apparent, symbolic and social functions in Hafez's lyric poems. There is a recurring image title and face narration. The results show that in Hafez's lyric poems, among the functions of the mirror, the highest frequency of the mirror is related to the heart of the seeker. It has added rhetorical features and even social discourses.<br /> <br /><strong> </strong>از جمله واژگان نمادین، برجسته و مضمونساز در شعر فارسی، بنمایۀ آیینه است. توجه به آیینه با ویژگیهای ظاهری و نمادین برخاسته از آن، کیفیت و چگونگی پیدایش این تصاویر و پیوند آنها با برخی از گفتمان های معرفتی و اجتماعی هر دوره، همواره موردنظر شاعران، بهخصوص سخن سرایان سبک عراقی، قرار گرفته است. هدف مقالۀ حاضر، تبیین بنمایۀ آیینه و تحلیل پیوندهای معنای آن با دل و درون صافی شخص، چهرۀ معشوق و دیگر مصادیق آن ناظر به کارکردهای ظاهری، سمبلیک و اجتماعی آن در غزلیات حافظ است که از رهاورد واکاوی آیینه به عنوان نشانهای معناآفرین و سپس بهعنوان تصویری تکرارشونده و روایی (بنمایه) بررسی شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که در غزلیات حافظ، از میان کارکردهای آیینه، بیشترین بسامد در ارتباط با دل سالک است و شاعر ضمن پیروی از گفتمان، تصاویر و مفاهیم مربوط به بن مایۀ آیینه در سبک عراقی، خلاقیتهای فرمی و معنایی، تصاویر و شگردهای بلاغی بدیع و حتی گفتمان های اجتماعی را بر آن افزوده است.https://motounadabi.razi.ac.ir/article_2121_99cb9cd933ef31440efbd9519e45c89b.pdfدانشگاه رازیپژوهشنامه متون ادبی دورۀ عراقی2821-23712420211222Convicted without Trial:
A critique of the research conducted on the "Nuskheye Nashekhe" Final version of Masnavi, Corrected and Rectificated by Abdul Latif Abbasi and the introduction of its manuscriptمحکوم بی محاکمه: (نقد پژوهشهای انجام شده دربارۀ نسخۀ ناسخۀ مثنوی عبداللطیف عباسی و معرفی نسخ خطی آن)17352122FAزهیرطیبدانش آموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0002-9682-7314Journal Article20211126Persian literature has had widespread popularity and a large territory in the Indian subcontinent. During the reign of the Gurkhanids, especially Akbar Shah (984 S.H. / 1014 A.H.) and Shah Jahan (1044 S.H./1076 A.H.), the Persian writers of India created wonders in the Persian language and literature. One of these unique works is the correction and research that the secretary of the Shah Jahan's court, Abdul Latif Abbasi Gujarati, has conducted based on Masnavi Ma’navi by Maulana Jalaluddin Mohammad Balkhi, a great mystic, and poet of Persian literature. This work, which had not surpassed the manuscripts in our day, was recently published with the correction of the text and additional research, opening a new window to the study of the text of Masnavi (Abdul Latif Abbasi: 1400).This study indicates that some critical propositions on this work, have been raised in a general way without accuracy and sufficient contact with the text, and influenced by the public atmosphere around this work in scientific and literary circles. Therefore, there are errors concerning the reality of the work. Just as unverified praise suffers from the same complication.While introducing the manuscripts of "Nuskheye Nashekhe" Final version of Masnavi, this article deals with the course of previous research and judgments, and it tries to introduce the literary and historical values of this work to the researchers, outside the dust of general judgments.At the same time, without over-acknowledging and elaborating, this study invites researchers to know this work accurately and without prejudice and to enjoy its tangible and possible historical benefits.<br /> <br /><strong> </strong>ادبیات فارسی در شبه قارّۀ هند، صیتی گسترده و قلمروی بزرگ داشته است. در دوران سلطنت گورکانیان به ویژه اکبرشاه (م. 984 شمسی / 1014 قمری) و شاه جهان (م. 1044 شمسی / 1076 قمری )، ادبای فارسیگوی هندوستان، شگفتیها در زبان و ادب فارسی آفریدهاند. یکی از این آثار بیتکرار، تصحیح و تحقیقی است که منشی دیوان شاه جهان، عبداللطیف عباسی گجراتی از مثنوی معنوی مولانا جلال الدین محمّد بلخی، عارف و شاعر بزرگ ادبیات فارسی به دست داده است. این اثر که تا روزگار ما پای از نسخههای دستنویس فراتر نگذاشته بود، به تازگی با تصحیح متن و تحقیقاتی تکمیلی، به چاپ رسید و پنجرهای نو به متن پژوهی مثنوی گشود (عبداللطیف عباسی: 1400). این بررسی، بیانگر آن است که برخی از گزارههای نقدگونه بر این اثر، بدون تماس کافی و دقّت وافی در متن، بهشکل کلّی و متأثّر از فضای عمومی پیرامون این اثر در محافل علمی و ادبی، مطرح شده و طبعاً در نسبت با واقعیت اثر، خطاهایی در آن راه دارد. همچنان که ستایشهای بدون تدقیق نیز به همین عارضه مبتلاست. این مقاله با پرداختن به سیر پژوهشها و داوریهای قبلی، ضمن معرفی نسخههای خطی نسخۀ ناسخۀ مثنوی، میکوشد تا ارزشهای ادبی و تاریخی این اثر را بیرون از غبار داوریهای کلّی، به پژوهشگران معرفی کند. درعینحال، بدون افراط در تصدیق و تأصیل آن، پژوهشگران را به شناخت دقیق و فارغ از پیشداوری از این اثر و بهره گیری از فواید تاریخی انضمامی و اشتمالی آن دعوت کند.<br /> https://motounadabi.razi.ac.ir/article_2122_074b763de4ae5219a09e6b9ea8d56477.pdfدانشگاه رازیپژوهشنامه متون ادبی دورۀ عراقی2821-23712420211222Structural Analysis of Homayounnameh by Emad Faqih Kermani
with a Dual Confrontation Approachتحلیل ساختاری همایون نامه عماد فقیه کرمانی با رویکرد تقابل های دوگانه37592123FAفروزندهعدالت کاشیدانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات انسانی، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران0000000172567039محبوبهمباشریدانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران.0000-0002-7071-037XJournal Article20220218From the beginning, theorists have studied the life of literary works from different perspectives, considering the principle of the existence of literary works and its independent verbal structure. In the meantime, structuralists have paid special attention to the function of components and elements and their organization in the formation of a work, in order to discover similarities and contrasts. Since the understanding of a work of art depends on finding the correct understanding of the words and studying its language system and poetry is a suitable arena for the emergence of these contrasts, to appear through this feature of the poet's thought; This research intends to study the Masnavi of Homad Homayoun Emad Faqih Kermani with the focus on double confrontations by means of qualitative analysis while briefly introducing the eighth century mystic Emad Faqih Kermani. Since the text is a reflection of one's thoughts, by recognizing the contrasts of the text, we find our way to Emad's thought and gain a better understanding of Homayounnameh. The result of this study showed that seven types of opposition (graded, complementary, two-way, directional, lexical, semantic, personality) were seen in Homayounnameh with grammatical forms of nouns, adjectives and verbs. Among these, four contrasts, Shah / Darwish, Shah / poor, Shah / beggar, Shah / servant have the highest frequency in Homayounnameh of Emad Faqih Kermani. . These contrasts reflect Emad's mystical thinking and secularism. It also reflects Emad's mystical-educational view in order to teach the seekers the path of truth through the path. This result is an introduction to show the different capacities of different readings of the text.<br /> <br /><strong> </strong>نظریه پردازان از آغاز با توجه به اصل موجودیت آثار ادبی و ساختار لفظی مستقل آن، به بررسی حیات آثار ادبی از منظرهای گوناگون پرداختهاند. در این میان، ساختارگرایان به عملکرد اجزاء و عناصر و سازمان یافتگی آنها در تشکیل یک اثر، بهمنظور کشف شباهت ها و تقابلها، توجه ویژهای داشته اند. چون فهم یک اثر هنری به یافتن درک درست واژهها و مطالعۀ نظام زبان آن وابسته است و شعر، عرصۀ مناسبی برای ظهور این تقابلهاست تا از رهگذر این ویژگی اندیشۀ شاعر نمایان شود، این پژوهش بر آن است تا به روش تحلیل کیفی ضمن معرفی اجمالی عمادفقیه کرمانی، عارف قرن هشتم، به بررسی مثنوی <em>همایون نامه</em> با محوریت تقابلهای دوگانه بپردازد. چون نوشتار، بازتاب اندیشههای فرد است، با توجه به تقابلهای متن به اندیشۀ عماد راه مییابیم و به شناخت بیشتر <em>همایوننامه</em> دست پیدا میکنیم. برایند این پژوهش نشان میدهد که هفت نوع تقابل (مدرج، مکمل، دوسویه، جهتی، واژگانی، معنایی و شخصیتی) در <em>همایوننامه</em> با قالبهای دستوری اسم، صفت و فعل وجود دارد. در این میان، چهار تقابل، شاه/ درویش، شاه/ فقیر، شاه/ گدا و شاه/ رعیت بیشترین بسامد را در <em>همایوننامه</em> دارد. این تقابلها نشان دهندۀ تفکر عارفانۀ عماد و توجه او به منزل فقر و دنیاگریزی است، تا آنجا که فقر با فنای فی الله نزد او یک منزل است. همچنین بازگوکنندۀ دیدگاه عرفانیـتعلیمی عماد است تا از این طریق، راه حقیقت را از مسیر طریقت به سالکان بیاموزد. این نتیجه درآمدی برای نشاندادن ظرفیتهای مختلف خوانشهای متفاوت متن است.<br /> <br /><strong> </strong>https://motounadabi.razi.ac.ir/article_2123_60fe2917355e92cdad23adf702d3baed.pdfدانشگاه رازیپژوهشنامه متون ادبی دورۀ عراقی2821-23712420211222The Ancient Meaning of Azad, Azadi and its Role in the Descriptive Composition of Classical Textsمعنای کهن آزاد، آزادی و نقش آن در ترکیبات وصفی متون کلاسیک61752124FAتیمورمالمیراستاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران.0000-0001-7417-2188Journal Article20211211Since the term Azad has been used mostly as a synonym of emancipation and independence, researchers, interpreting or correcting old texts, usually have ignored the real meaning of expressions like Azad, Azade and Azadi or compounds like Sarve Azad, Susane Azad, and Azad Mard. Documentary studying of terms Azad, Azade, Azadi and Azadegan in old texts shows that these terms, besides emancipation and independence, have some other meanings like faultless, sincere, white, healthy and perfect. Therefore, when descriptions as Azade, Azadegi and Azadegan have been used about Iranian people, they have been used in those latter meanings. The usage of Azadegi as a word for admiring goodness was so common that being free had the meaning of thankfulness and praising.<br /> <br /><strong> </strong>با توجه به کثرت کاربردِ «آزاد» در معنی رهایی و عدم تعلق، محققان در گزارش یا تصحیح متون پیشین، وقتی به تعبیر «آزاد» یا گونههای دیگر آن نظیر «آزاده» و «آزادی» به صورت مطلق یا در ترکیباتی چون «سرو آزاد»، «سوسن آزاد» و «آزادمرد» برخوردهاند، از معنی اصلی واژه غفلت کردهاند. بررسی کتابخانهای کاربرد تعابیر آزاد، آزاده، آزادی و آزادگان در متون کهن نشان میدهد این واژه ها، غیر از معنی رهایی و عدم تعلق، به معانی دیگر نظیر بیعیب، یکرنگ، سفید، سالم و بینقص نیز بهکار رفته است؛ بنابراین، وصف آزاده و آزادگی برای ستایش مردم و نامورشدن ایرانیان به آزادگان، مبتنی بر همین مفاهیم بوده است. وصف آزادگی برای ستایش خوبی، چندان کاربرد داشت که آزادیکردن به جای ستودن و شکرکردن نیز بهکار میرفت.<br /> <br /><strong> </strong>https://motounadabi.razi.ac.ir/article_2124_3276f1795f3d325d5a7e43da247a52cd.pdfدانشگاه رازیپژوهشنامه متون ادبی دورۀ عراقی2821-23712420211222Sanai's Influence on the Qur'an on the Subject of Hypocrisy and Fighting Hypocrisy (In the Divan of Poems and Hadiqah Al-Haqiqah)تأثیرپذیری سنایی از قرآن در موضوع ریا و ریاستیزی (در دیوان اشعار و حدیقۀالحقیقه)77902125FAسیدبابگمعالیاستادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.0000-0002-5169-9128Journal Article20211220Sanai Ghaznavi, mystic of the sixth century AH. Q., who is also one of the prominent poets of Persian educational literature, has paid attention to the issue of hypocrisy as one of the important moral-social diseases in his works and has tried to eliminate and correct this problem through hypocrisy. In this way, he pays special attention to the teachings of the Holy Quran, as one of the intellectual and intellectual sources of his advice. Identifying and introducing Sana'i influences from the Holy Quran in the Divan of Poems and Hadiqah al-Haqiqah based on poetic evidences and their critique and analysis is the main issue of this article. This article has been written in a descriptive-analytical method. Sanai condemns hypocrites from different groups and strata of society such as: jurists, scholars, preachers, ascetics, readers, Sufis, pilgrims, etc., and various material and spiritual motives to turn to hypocrisy and hypocrisy. He counts, such as: gaining wealth, position, respect, fame, etc. Inspired by the teachings of the Qur'an, he believes that: Hypocrites are the companions of Satan, do not have sincerity in their acts of worship, and seek hypocrisy through hypocrisy and pretense. They are worldly. And offers them solutions; Such as: turning to the world of contentment and contentment, avoiding the air of breath, having sincerity and honesty, not being deceived by appearances, avoiding hypocrisy and hypocrisy, etc. Finally, it is recommended to enter the bend of unity and leave it with uniformity.<br /> <br /><strong> </strong>سنایی غزنوی، عارف سدۀ ششم هـ.ق.که یکی از شاعران برجستۀ ادبیات تعلیمی فارسی نیز به شمار میرود که در آثار خود به موضوع ریا بهعنوان یکی از بیماریهای مهم اخلاقیـاجتماعی توجه کرده و کوشیده است با ریاستیزی به رفع و اصلاح این معضل بپردازد. وی در این راه به آموزههای قرآن کریم، بهعنوان یکی از منابع اندیشگانی و فکری اندرزهای خود توجه ویژه دارد. شناسایی و معرّفی تأثیرپذیریهای سنایی از قرآن مجید در دیوان اشعار و حدیقۀالحقیقه با استناد به شواهد شعری و نقد و تحلیل آنها مسئلۀ اصلی این مقاله است. مقالۀ حاضر به روش توصیفیـتحلیلی به رشتۀ تحریر درآمده است. سنایی ریاکارانی از گروهها و اقشار مختلف اجتماع همچون فقها، علما، وعّاظ، زهّاد، قاریان، صوفیان، حاجیان و... را مورد نکوهش قرار میدهد و انگیزههای مادّی و معنوی مختلفی برای روی آوردن آنها به ریا و تظاهر برمیشمارد؛ مانند کسب مال و ثروت، مقام، احترام، شهرت و... او با الهام از تعالیم قرآن، معتقد است که ریاکاران همنشینان شیطاناند، در اعمال عبادی خود اخلاص ندارند و با ریاکاری و تظاهر در پی رسیدن به مطامع دنیوی هستند. وی به آنان راهکارهایی نیز پیشنهاد میکند؛ مانند روی آوردن به دنیای خرسندی و قناعت، پرهیز از هوای نفس، داشتن اخلاص و صداقت، فریب ظواهر را نخوردن، دوری از نفاق و دورنگی و... سرانجام ورود به خُم وحدت و خروج از آن با یکرنگی را توصیه مینماید.<br /> <br /><strong> </strong>https://motounadabi.razi.ac.ir/article_2125_fa2e7c93b7b0f205378e73f20668c5b4.pdfدانشگاه رازیپژوهشنامه متون ادبی دورۀ عراقی2821-23712420211222The Conceptual Metaphor of Idol in Islamic Mysticism and its Comparison with the Aesthetics of Hegel's Spiritاستعارۀ مفهومی بت در عرفانِ اسلامی و مقایسۀ آن با زیباییشناسی روحِ هگل911072126FAهادینورمحمدی کمالدانش آموختۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، تهران، ایرانJournal Article20211218Metaphor has long been increasingly attracting literates’ attention in its literary and rhetorical form. However, thanks to the views put forward by Lakoff and Johnson with regard to conceptual metaphors, the metaphor gained a widespread and significant meaning. One of the metaphors which has received a good deal of attention in Persian literature in terms of literary aspects and the creation of artistic creativity and aesthetics is the metaphor of idol. Because mystics have conveyed mystical impressions about many terms and concepts of literature, they have made use of different conceptions and interpretations in regard to the idol metaphor. This term is of high importance in relation to religious interpretations; because idolatry has been accompanied by punishment; for this reason, considering that they have primarily focused their attention on divine compassion in their viewpoints, some mystics including Mowlavi, Shabestrari, and Ibn Arabi have had a tendency to use idol in its nonmetaphorical manner. Comparatively, there exists a similar theory in Hegel’s thoughts as to the field of sculpture. Being contingent on these cases, the present paper seeks to prove this issue that conceptual metaphors have long been drawn upon by thinkers and, especially mystics in their interpretations. Even though these thinkers have not taken advantage of the system and framework presented by Lakeoff and Johnson, they have set forth this issue in another form and format.<br /> <br /><strong> </strong>استعاره از دیرباز در شکل ادبی و بلاغی آن مورد توجه ادبا بوده است، اما با نظریاتی که لیکاف و جانسون دربارۀ استعارههای مفهومی ارائه دادند، استعاره معنای گسترده و بااهمیت تری یافت. یکی از استعاره هایی که در ادبیات فارسی از جنبه های ادبی بسیار مهم بوده و مایۀ خلاقیت هنری و زیبایی شناسی شده، استعارۀ بت است. چون عرفا دربارۀ بسیاری از اصطلاحات و مفاهیمِ ادبیاتِ عاشقانه برداشتهای عرفانی داشته اند، در مورد بت نیز برداشتها و تعابیر متفاوتی به کار برده اند. این اصطلاح در میان تعابیرِ دینی اهمیت زیادی دارد؛ زیرا بت پرستی با عقوبت همراه بوده است؛ به همین دلیل میتوان ادعا کرد که عرفایی چون مولوی و شبستری و ابنعربی با توجه به اینکه در نظرات خود به رحمت الهی توجه بیشتری داشته اند، به استعارهزدایی از بت پرداخته اند. برای مقایسه، در تفکرات هگل نیز مشابه چنین نظریه ای را در زمینۀ پیکرتراشی یونانیان شاهدیم. در این مقاله با اتکا به این موارد در پی اثبات این مسئلۀ هستیم که استعاره های مفهومی از دیرباز مورد توجه متفکران و بهویژه عرفا در تفاسیرشان بوده است. هرچند این متفکران از نظام و چارچوبی که لیکاف و جانسون ارائه داده اند، بی بهره بوده اند، اما این مسئله را به شکل دیگر و در قالب دیگری مطرح کرده اند.<br /> <br /><strong> </strong>https://motounadabi.razi.ac.ir/article_2126_977821fa96e814de31eee35ee5476a05.pdf