قرآن مجید.
ابن فارس، ابوالحسین، 1404، معجم مقاییس اللغه، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیۀ قم.
اشرف امامی، علی، 1384، «زهد و رهبانیت در عرفان اسلامی»، فصلنامۀ زبان و ادبیات فارسی، شمارۀ 1(پاییز): 11‑46.
اویسی، سید صادق، 1387، «آسیبشناسی تصوف با تأکید بر فرقۀ اویسیه»، کتاب نقد، سال دهم، شمارۀ 46 و 47 (تابستان و پاییز):
231‑257.
جوهری، اسماعیل بن حماد ، 1410 ، الصحاح، بیروت: دارالعلم للملایین.
حاتمی کنکبود، حبیب و دیگران، 1395، «تعریف زهد، و جایگاه و ارکان آن در نگاه معصومان (ع) و متصوفه»، پژوهشنامۀ
مذاهباسلامی، سال سوم، شمارۀ 6 (پاییز و زمستان): 55‑74.
خسروپناه، عبدالحسین، 1388، « آسیبشناسی تصوف سنتی»، فصلنامۀ علمی‑پژوهشی پژوهشنامۀ اخلاق، سال دوم، شمارۀ 6
(زمستان): 23‑56.
دشتی، محمد. 1391. ترجمۀ نهجالبلاغۀ حضرت امیرالمؤمنین. چاپ دهم. قم: انتشارات نشتا.
دهباشی، مهدی و سید علی اصغر میرباقریفرد، 1388 ، تاریخ تصوف 1، تهران: سمت.
زرینکوب، عبدالحسین، 1369، ارزش میراث صوفیه، چ 6، تهران: امیرکبیر.
ــــــــــــــــــــــــــــــ ،1380، دنبالۀ جستجو در تصوف ایران، چ 5، تهران: امیرکبیر.
سجادی، سید ضیاءالدین، 1388، مقدمهای بر مبانی عرفان و تصوف، چ 15، تهران: سمت.
سعدی شیرازی، 1373،گلستان، تصحیح و توضیح غلامحسین یوسفی، چ 3، تهران: خوارزمی.
ــــــــــــــــــ ، 1374، دیوان غزلیات، به کوشش دکتر خلیل خطیب رهبر، ج 2، چ 8، بیجا: مهتاب.
ــــــــــــــــــ ، 1379، شرح بوستان، تصحیح و توضیح: محمد خزائلی، چ 11، تهران: خوارزمی.
ــــــــــــــــــ ، 1383،گزیدۀ قصاید سعدی، انتخاب و شرح: دکتر جعفر شعار، مقدمه: دکتر حسن انوری، تهران: قطره.
سهروردی، شیخ شهاب الدین ،1364، عوارف المعارف، ترجمه ابومنصور عبدالمؤمن اصفهانی، به اهتمام قاسم انصاری، تهران: شرکت
انتشارات علمی و فرهنگی.
سید ترابی محمودآباد، حسن و احمد ذاکری، 1389، «زمینههای زهد و تصوف در اندیشۀ حسن بصری»، عرفان اسلامی، دوره هفتم،
شمارۀ 25: 207‑232.
شفیعی کدکنی، محمدرضا، 1384، «عرفان نگاهی هنری به الاهیات»، بخارا، شمارۀ 43: 16‑43.
ــــــــــــــــــ ، محمدرضا، 1392، زبان شعر در نثر صوفیه، تهران: سخن.
صفا، ذبیح اله، 1362، گنج و گنجینه، تهران: فردوس.
ــــــــــــــــ ، 1371، تاریخ ادبیات در ایران، ج 3، بخش 1، چ 9، تهران: فردوس.
طباطبایی، محمد حسین، 1417، المیزان فی التفسیر القرآن، قم: انتشارات جامعه مدرسین.
عقدایی، تورج، 1388، «نقد اجتماعی و آسیب شناسی تصوف در بوستان سعدی»، فصلنامۀ تخصصی عرفان، سال 5، شمارۀ 19: 73-51
غلامرضایی، محمد، 1377، سبکشناسیشعرپارسی (ازرودکیتاشاملو)، تهران :نیلوفر.
غنی، قاسم، 1374، تاریخ تصوف در اسلام، چ 6، تهران: زوار.
قشیری، عبدالکریم بن هوازن قشیری، 1367، ترجمۀ رسالۀ قشیریه، با تصحیحات و استدراکات: بدیع الزمان فروزانفر، چ 3، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
قمی، محسن و مرضیه سادات سجادی، 1391، «بررسی الگوی زهد اسلامی در عصر حاضر»، فصلنامۀ علمی‑ پژوهشی پژوهشنامۀ اخلاق، سال پنجم، شمارۀ 16: 6‑28.
کاشانی، عزالدین محمود، 1372، مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه، به تصحیح جلالالدین همایی، تهران: هما.
کلینی، محمد بن یعقوب، 1370، الکافی، قم: دارالکتب الاسلامی.
کیوانفر، علی اکبر، 1394، «آسیبشناسی رفتار زاهدانه در ادبیات صوفیانۀ فارسی»، فصلنامۀ علمی ‑ پژوهشی پژوهشزبانوادبیاتفارسی، شمارۀ 36 (بهار): 51‑82.
مجلسی، محمد باقر، 1335، بحارالانوار، ج71، قم: دارالکتب الاسلامیه.
مطهری، مرتضی، 1354، سیری در نهج البلاغه، چ2، قم: مرکز مطبوعاتی دارالتبلیغ اسلامی.
ــــــــــــــــــــ ، 1374، آشنایی با علوم اسلامی، کلام ، عرفان ،حکمت عملی، چ 16، تهران: انتشارات صدرا.
معین، محمد، 1379، فرهنگ فارسی، چ 15، تهران :امیرکبیر.
مولوی، جلالالدین محمد، 1379، مثنوی، مقدمه، تصحیح، تعلیقات و فهرست: دکتر محمد استعلامی، تهران: سخن.
هاشمی، ایوب، 1385، «صوفی صافی: آسیبشناسی تصوف در آیینۀ صوفیان»، ادیان و عرفان، سال سوم، شمارۀ 10 (زمستان): 75‑88.
هجویری، علیبنعثمان جلابی، 1336، کشفالمجوب، تصحیح: ژوکوفسکی، به اهتمام محمد عباسی، تهران: امیرکبیر.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ، 1392، کشف المحجوب، تصحیح: محمود عابدی، تهران: سروش.