تحلیل کارکردهای زبان بدن در مثنوی جمشید وخورشید

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر، آزادشهر، ایران

2 مربی دروس عمومی دانشگاه علوم پزشکی آبادان، ایران

چکیده

زبان بدن تکنیکی ارتباطی به شمار می­رود که انسان­ها از آن برای بیان احساسات و دلالت­های مختلف بهره می­گیرند. زبان بدن ترجمان حالات و اندیشه­های آدمی است که امروزه برای روان‌شناسان وجامعه شناسان - به دلیل اهمیّت آنها در انتقال معنا و تنظیم روابط بینافردی - جایگاه ویژه­ای دارد که شاملِ هنر استفاده از حرکات بدن، آواها و حالت چهره، پوشش، مکان و زمان در جریان برقراری ارتباط با مخاطب است. می­توان گفت ارزش تحلیل­های این نشانه­های غیرکلامی که بخشی قدمت چندین هزارساله دارد، در بازشناسی فرهنگی و اجتماعی و حتی زیباشناسی متون بیشتراست. بی­گمان مثنوی جمشید وخورشید که سلمان ساوجی آن را درسال 763 به نام سلطان اویس به پایان برده است، نمایندۀ فرهنگ، تمدن و تفکر ایرانی است. از این رو، این مقاله درصدد پاسخ­گویی به این سؤال است که آیا کارکرد هر یک از اجزای بدن در این اثر، همواره به دلالتی ثابت و پایدار به یک مقوله محدود می­شود یا در بافت‌های گوناگون متفاوت است؟ روش این مقاله براساس ماهیّت و روش به شیوۀ (تحلیلی - توصیفی) محتوا است. هدف از این مقاله نیز نمایان ساختن خاصیّت اهمیّت و کارکرد ارتباطا ت غیرکلامی در مثنوی جمشید و خورشید است. در واقع این دو ساحت ارتباطی، دو وجه جدایی­ناپذیر در انتقال معنا، مفاهیم و عواطف شخصیّت­ها به شمار می­روند.
 


کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of the Functions of Body Language in the Masnavi of Jamshid and the Sun

نویسندگان [English]

  • Mandana Alimi 1
  • sara Javid Mozaffari 2
1 Assistant Professor in Department of Persian Language and Literature, Azadshahr Branch, Islamic AzadUniversity, Azadshahr, Iran
2 Instructor in Department of General Courses, Abadan University of Medical Sciences, Iran
چکیده [English]

Body language is a communication technique that humans use to express the different emotions and reasons. Body language is the interpreter of human states and thoughts that have a special place today for psychologists and sociologists because of their importance in conveying the meaning of interpersonal relationships, including; the art of using body movements, facial expressions, clothing, space, and time. It can be said that the value of the analysis of these non-verbal signs, which are part of several thousand years old, is more in cultural, social and even aesthetic texts. Undoubtedly, the Masnavi of Jamshid and Khorshid, whose Salman Savji has not named it for Sultan Owais in 763, it is a representative of Iranian culture, civilization and thought. Therefore, this article seeks to answer the question of whether the use of one of the body's components in this work is always consistent and stable in a limited category or in the different contexts. The purpose of this article is to show the importance of non-verbal communication in Jamshid and Khorshid. In fact, these two areas of communication are two inseparable aspects of the transmission of meaning, concepts, and emotions.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Analysis
  • Function
  • Body Language
  • Masnavi
  • Jamshid Khorshid
- آذربایجانی و همکاران،1387، روانشناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- برکو، روی، ام و همکاران، 1378، مدیریت ارتباطات؛ فردی و عمومی، ترجمۀ سیدمحمد اعرابی و داوود ایزدی، تهران: پژوهش­های فرهنگی.
- بهاری، شهریار،1372، انسان­شناسی نظری و علمی، تهران: درسا.
- بی‌نیاز، فتح الله، 1387، درآمدی برداستان­نویسی و روایت­شناسی، با اشاره­ای موجز به آسیب­شناسی رمان و داستان کوتاه درایران، تهران: فراز.
- پهلوان‌نژاد، محمدرضا، 1386، «ارتباطات غیرکلامی و نشانه­شناسی حرکات بدنی»، مجلۀ زبان و زبان‌شناسی، سال 3، شمارة 2، 15-33
- روزبه، محمدرضا، 1381، ادبیات کلاسیک ایران، تهران: روزگار.
- ریچموند، ویرجینیایی، 1378، رفتار غیرکلامی در روابط میان فردی، ترجمۀ فاطمه سادات مولوی، تهران: قطره.
- زرقانی، سید مهدی، 1388، تاریخ ادبی ایران و قلمرو زبان فارسی، تهران: سخن.
- زنگنه، سعید، 1378، زبان بدن، تهران: جانان.
- ساوجی، سلمان، 1389،کلیات، مصحح عباسعلی وفایی، چاپ اول، تهران: سخن.
- -----------، 1348، مثنوی جمشید و خورشید، مصحح فریدون وهمن، چاپ اول، تهران: بنگاه ترجمه و نشرکتاب.
- سعدی شیرازی، شیخ مصلح الدین، 1378، کلیات سعدی (نسخۀ تصحیح شدۀ محمد علی فروغی)، تهران: دهستان.
- سوسور، فردینان دو، 1378، دورۀ زبان­شناسی همگانی، ترجمۀ کورش صفوی، تهران: هرمس.
- سید جوادین، سید رضا، 1383، مدیریت رفتار سازمانی، تهران: دانش.
- صلیبی، ژانست، 1390، «تحلیلی بر سهم ارتباطات غیرکلامی در کنش متقابل اجتماعی»،جامعه­پژوهی فرهنگی، سال 2، 101-119.
- فرهنگی، علی­اکبر، 1375، ارتباط غیرکلامی، میبد: دانشگاه آزاد اسلامی.
- ------------، 1378، ارتباطات انسانی،جلد 1، تهران: مؤسسۀ خدمات فرهنگی رسا.
- مایزر،گیل و میشله مایرز، 1383، پویایی ارتباطات انسانی،ترجمۀ حوا صابر آملی، تهران: دانشکدۀ صدا و سیما.
- محسنیان راد، مهدی، 1369، ارتباط­شناسی، تهران: سروش.
- مرجان، مایکل آرژیل، 1378، روان­شناسی ارتباطات و حرکات بدن، ترجمۀ فرجی، چاپ اوّل، تهران: مهتاب.
- میر هاشمی، سید مرتضی، 1390، نظیره­های غنایی منظوم، تهران: چشمه
- وود، جولیاتی، 1379، ارتباطات میان فردی؛ روانشناسی تعامل اجتماعی، ترجمۀ مهرداد فیروزبخت، تهران: مهتاب.
- هارجی، اون و همکاران، 1386، مهارت­های اجتماعی در ارتباطات میان فردی، ترجمۀ خشایار بیگی و مهرداد فیروز‌بخت، تهران: رشد.
- لوئیس، دیوید، 1380، زبانبدنرازموفقیت، ترجمۀ جالینوس کرمی، مشهد: مهر جالینوس.
References
- Albert Mehrabian , “ Communication Without Words , “ psychology today ( sept . 1968): 52-55.
- Korte, Barbara (1997). Boby Language in Literature. University if Toronto Press.
- yol.Sussman –COMEX (THE COMMUNICATION XPERIENCE IN HUN RELATIONS) , 1985 South – western publishing.