تحلیل شخصیت و احوال پشوتن در داستان رستم و اسفندیار

مطالب عمومی

نویسنده

دانش‌آموختۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.

چکیده

شاهنامه کتابی شخصیت‌محور است و در اصطلاح شخصیت‌ها هستند که بار داستان و جنبه‌های ر آن را به دوش می‌کشند. در کنار شخصیت‌های اصلی داستان که نزد خوانندگان معروف می‌شوند، شخصیت‌های فرعی هم وجود دارند که بخشی از بار داستان به عهدۀ آن‌هاست و حضور آن‌ها همان‌قدر مهم است که حضور شخصیت‌های اصلی اهمیت دارد. یکی از مهم‎ترین شخصیت‌های فرعی داستان رستم و اسفندیار، پشوتن برادر اسفندیار است. در این داستان شاهد نبرد دو پهلوان اسطوره‌ای و محبوب هستیم که هرکدام برای این نبرد دلایل خود را دارند و به‎عنوان شخصیت‌های اصلی در داستان حضور دارند. حضور پشوتن علاوه بر بُعد عاطفی به‌عنوان برادر اسفندیار، به داستان منطق روایی می‌بخشد و ضمن کمک به روایت آن به پرسش‌های احتمالی خواننده هم پاسخ می‌دهد، به گونه‌ای که نبودش خلاء عظیمی در داستان ایجاد می‌کند. در این مقالۀ کوتاه ضمن بررسی شخصیت پشوتن در منابعی مانند اوستا، دینکرد و بهمن‌نامه؛ به کارکردهای شخصیت او در داستان رستم و اسفندیار خواهیم پرداخت و آن‌ها را در چند بخش: «ایجاد تفاوت دیدگاه در داستان»، «نماینده قدرت حاکم»، «حضور برای پیشبرد داستان» و... بررسی خواهیم کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of the character and situation of Pashtun in the story of Rostam and Esfandiar

نویسنده [English]

  • Behdad Beyranvand
P.HD, Language and Literature Persian, University Zanjan.Janjan, Iran.
چکیده [English]

Shahnameh is a character-oriented book and there are characters who carry the burden of the story and its narrative aspects. In addition to the main characters of the story who become famous to the readers, there are also sub-characters who are responsible for part of the story and their presence is as important as the presence of the main characters.One of the most important sub-characters in the story of Rostam and Esfandiar is Esfandiar's brother Pashtun. In this story, we see the battle of two mythical and popular heroes, who each have their own reasons for this battle and are present as the main characters in the story. In addition to the emotional dimension as Esfandiar's brother, Pushtoon's presence gives narrative logic to the story and, while helping to narrate it, also answers the reader's possible questions. In a way, its absence creates a huge gap in the story.This article examines the character of Pashtun in sources such as Avesta, Dinkard and Bahmannameh; He deals with the functions of his character in the story of Rostam and Esfandiar and examines them in several parts: creating a difference of opinion in the story, representing the ruling power, presence to advance the story, and so on

کلیدواژه‌ها [English]

  • Shahnameh
  • Ferdowsi
  • the story of Rostam and Esfandiar
  • Pashtun
- اخوت، احمد (1371)، دستور زبان داستان، اصفهان: فردا.
- اوستا سرودهای زردشت، یسنا، یشتها، ویسپرد، خرده اوستا (1374)، نوشته و تحقیق هاشم رضی، تهران: فروهر.
- ایرانشاه ابن ابی‌الخیر (1370)، بهمن‌نامه، ویراستۀ رحیم عفیفی، تهران: علمی.
- براهنی، رضا (1368) قصهنویسی، تهران: البرز.
- حمیدیان، سعید (1372)، درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی، تهران: مرکز.
- دقیقیان، شیرین دخت (1371)، منشأ شخصیت در ادبیات داستانی، تهران: نویسنده.
- دهخدا، علی‎اکبر (1377)، لغتنامه، تهران: دانشگاه تهران.
- رزمجو، حسین (1381)، قلمرو ادبیات حماسی ایران، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- سنچولی، احمد (1383)، «پشوتن جاودان یا میرا»، مجلۀ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان، 2، 96-87.
- عبداللهیان، حمید (1381)، «داستان و شخصیت‌پردازی در داستان»، مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، (163-162)، 425-409.
- عفیفی، رحیم (1374)، اساطیر و فرهنگ ایرانی، تهران: توس.
- فردوسی، ابوالقاسم (137)، شاهنامه، به کوشش جلال خالقی مطلق، کالیفرنیا و نیویورک.
- کتاب پنجم دینکرد (1386)، آوانویسی، ترجمه، تعلیقات، واژه‎نامه، متن پهلوی از ژاله آموزگار و احمد تفضلی، تهران: معین.