- آسابرگر، آرتور (1387)، روشهای تحلیلِ رسانهها، ترجمۀ پرویزِ اجلالی، چاپِ سوّم، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد.
- ابدالی، فرهاد و امیرعلی نجومیان (1392)، «خودواسازیِ تقابل دوگانة حافظ/ زاهد در غزلیاتِ حافظ (خوانشِ دریدایی)»، پژوهشهای ادبی، سالِ 10، شمارة 41، 30-9.
- اختیار، منصور (1348)، معنیشناسی، تهران: دانشگاه تهران.
- بهنام، مینا (1389)، «حسآمیزی: سرشت و ماهیت»، پژوهش زبان و ادبیات فارسی، شمارة 19، 92- 67.
- پورجوادی، نصرالله (1367)، «رندی حافظ»، نشر دانش، سال9 ، شماره اول، آذرماه و دیماه.
- پورنامداریان، تقی (1374)، سفر در مه، تهران: زمستان.
- جبری، سوسن (1387)، «استعاره در زبان عرفانی میبدی»، فصلنامة کاوشنامه، سال نهم، شمارۀ 17، 58-29.
- جرجانی، عبدالقاهر (1361)، اسرارالبلاغه، ترجمه جلیل تجلیل، تهران: دانشگاه تهران.
- جرجانی، عبد القاهر (1368)، دلائل الاعجاز فی القرآن، ترجمه سیدمحمد رادمنش، تهران: آستان قدس رضوی.
- چندلر، دانیال (1394)، مبانیِ نشانهشناسی، ترجمه مهدی پارسا و زیرِ نظر فرزانِ سجودی، تهران: سوره مهر.
- حسنلی، کاووس (1386)، گونههای نوآوری در شعر معاصر ایران، تهران: ثالث.
- حقشناس، علیمحمد (1370)، مقالات ادبی، زبانشناختی، تهران: نیلوفر.
- الخطیب، علی احمد عبدالهادی (2001)، فی ریاضالأدب الصوفی، القاهره، دار النهضه الشرق.
- الخفاجی، عبدالمنعم (بیتا)، الأدب فی تراث الصوفی، القاهره، مکتب غریب.
- خلیل، موسی (2003)، بنیه القصیده العربیه، دمشق، اتحاد الکتاب العرب.
- دیچز، دیوید (1366)، شیوههای نقد ادبی، غلامحسین یوسفی و محمدتقی صدقیانی، تهران: علمی.
- ذوالفقار علامی و طاهره کریمی (1395)، «تحلیل شناختی استعاره مفهومی جمال در مثنوی و دیوان شمس»، دوفصلنامۀ زبان و ادبیات، سال 24، شماره 80، 159-137.
- ذوالفقاری، اختر و نسرین عباسی (1394)، «استعاره مفهومی و طرحوارههای تصویری در اشعار ابنخفاجه»، فصلنامه پژوهشهای ادبی و بلاغی، سال سوم، شماره سوم، 120-105.
- رشیدیان، عبدالکریم (1393)، فرهنگ پسامدرن، تهران: نشر نی.
- رضی، احمد و مهدیه فیض (1385)، «تحلیل عناصر داستانی در قصههای مقالات شمس تبریزی»، نشریه پژوهش زبان و ادبیات فارسی، شماره 6: 68-51.
- روزبه، محمدرضا (1388)، ادبیات معاصر شعر، تهران: روزگار.
- زرینکوب، عبدالحسین (1359)، پلهپله تا ملاقات خدا، تهران: علمی.
- زکینژادیان، سید محسن؛ محمدرضا صالحی مازندرانی و پروین گلیزاده (1396)، «کارکرد کنایه در غزلیات شمس»، نشریه پژوهشهای ادب عرفانی گوهر گویا، دورة 11، شماره: 2، 118-95.
- سجودی، فرزان (1380)، ساختارگرایی و نظریه ادبی، تهران: نشر حوزة هنری.
- سراج طوسی، ابونصر عبداللهبنعلی (1388)، اللمع فی التصوف، تصحیح و تحشیه رینولد آلن نیکلسون، ترجمه مهدی محبتی، تهران: اساطیر.
- سمیعی گیلانی، احمد (1389)، نگارش و ویرایش، چاپ11، تهران: سمت.
- شارون، جوئل (1379)، ده پرسش از دیدگاهِ جامعهشناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نی.
- شامیان ساروکلایی، اکبر (1397) آیینه معنی (تمثیل در بلاغت فارسی و عربی)، تهران: علمی فرهنگی.
- شفیعی کدکنی، محمدرضا (1366)، صور خیال در شعر فارسی: تحقیق انتقادی در ایماژهای شعر پارسی و سیر نظریۀ بلاغت در اسلام و ایران، چاپ سوم، تهران: آگاه.
- شفیعی کدکنی، محمدرضا (1370)، صور خیال در شعر فارسی، تهران: آگاه.
- شفیعی کدکنی، محمدرضا (1392)، زبان شعر در نثر صوفیه، تهران: سخن.
- شفیعی کدکنی، محمدرضا (1370)، موسیقی شعر، چاپ چهارم، تهران: آگاه.
- شمیسا، سیروس (1376)، بیان، چاپ 6، تهران: فردوسی.
- صفوی، کوروش (1383)، از زبانشناسی به ادبیات، ج 1، تهران: سوره مهر.
- ضرابیها، محمدابراهیم (1384)، زبان عرفان، تهران: بیدل.
- علوی مقدم، مهیار (1386)، «کاربرد تحلیلهای هرمنوتیکی و تأویلگرایانه در شعر حافظ»، نشریه ادبیات فارسی دانشگاه آزاد، مشهد: 123-110.
- فتوحی، محمود (1389)، بلاغت تصویر، تهران: سخن.
- فتوحی، محمود (1391)، سبکشناسی، نظریهها، رویکردها و روشها، تهران: سخن.
- فشارکی، محمد (1379)، نقد بدیع، ج 1، تهران: سمت.
- قاسمزاده، حبیبالله (1379)، استعاره و شناخت، تهران: فرهنگان.
- قشیری، عبد الکریمبنهوازن (1388)، رساله قشیریه، مترجم ابوعلیحسنبناحمد عثمانی؛ تصحیحات و استدراکات بدیعالزمان فروزانفر، تهران: علمی و فرهنگی،.
- قوامی، بدریه (1390)، «هنر زبانی مولوی در کلیات شمس»، فصلنامة علمی پژوهشی زبان و ادب فارسی، سال سوم، دورة ششم، 206-179.
- کاردگر، یحیی و فاطمه صادقتبار (1397)، «بررسی صور خیال در شعر نابینایان با تأکیدبر شعر شوریدة شیرازی و مهین زورقی»، نشریة شعرپژوهی زبان و ادبیات فارسی، شمارة19، 92-67.
- کریمی، پرستو (1387)، «حواس پنجگانه و حسآمیزی در شعر»، نشریه گوهر گویا، سال دوم، شماره هشتم، 150-117.
- کریمی، طاهره؛ ذوالفقار علامی مهماندوستی و محبوبه مباشری (1392)، «تحلیل حس چشایی در آثار مولوی»، دو فصلنامه ادبیات عرفانی، دانشگاه الزهرا، سال 5، شمارۀ 9.
- کریمی، فرزاد و سعید حسامپور (1394)، «وقتی نویسنده متن میشود»، فصلنامة نقدِ ادبی، س8، ش31، 183-167.
- گلچین، میترا و سمیه رشیدی (1389)، «جایگاه پارادوکس و حسآمیزی و انواع آنها در مثنوی مولانا»، نشریة ادب فارسی، دورۀ جدید، شمارة 5-3: 230-205.
- لویزن، لئونارد (1397)، فراسوی ایمان و کفر، شیخ محمود شبستری، ترجمه مجدالدین کیوانی، تهران: نشر مرکز.
- مباشری، محبوبه (1382)، «وحدت قوا در اشعار مولوی»، مجله دانشگاه الزهرا، سال سیزدهم و چهاردهم، شماره48 و 49، 211-181.
- محمدی کلهسر، علیرضا (1393)، «نقش تأویل در گسترش عرفان»، نشریه پژوهشهای ادبی عرفانی (گوهر گویا)، سال هشتم، شماره دوم، پیاپی 27، 122-99.
- محمودی، علیرضا و فاطمه راشکی (1395)، «بررسی حسآمیزی در نصرالله مردانی»، نشریه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدة تبریز، سال 69، شمارة مسلسل 233، 200-181.
- معتمدی، غلامحسین و محمدتقی یاسمی (1368)، «وحدت حواس و آفرینش هنری»، ماهنامة دنیای سخن، شمارة 27، 57-51.
- نجومیان، امیرعلی (1382)، «درآمدی بر شالودهشکنی»، کتابِ ماهِ ادبیات و فلسفه، اردیبهشت، 59-50.
- نوریس، کریستوفر (1385)، شالودهشکنی، ترجمه پیامِ یزدانجو، تهران: مرکز.
- وهبه، مجد (1977)، مجمع مصطلحات الادب، چاپ اول، بیروت: بینا.
- هاشمی، زهره (1389)، «نظریه استعاره مفهومی از دیدگاه لیکاف و جانسون»، نشریه ادبپژوهی، شماره دوازدهم، 140-119.
- هاوکس، ترنس (1377)، استعاره، ترجمه فرزانه طاهری، تهران: مرکز.
- هوشنگی، حسین؛ سیفی پرگو، محمود (1388)، «استعارههای مفهومی در قرآن از منظر زبانشناسی شناختی»، پژوهشنامه علوم و معارف قرآن کریم، سال اول، شماره سوم، 34-9.