نشانه‌های اساطیری در سام‌نامه و گرشاسب‌نامه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار زبان و ادبیات ترکی استانبولی، دانشگاه علّامه طباطبائی، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علّامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

حماسه و اسطوره پیوندی استوار دارند؛ چنان‌که گاه حماسه را برآمده از بطن اسطوره دانسته‌اند. بسیاری از داستان‌های کهن عامیانه و حماسی زیربناهایی اساطیری دارند. شخصیت‌ها، موجودات و حوادث این گونه داستان‌ها اغلب در لایه‌ای اساطیری پیچیده شده‌اند تا موثرتر واقع شوند. هر دو داستان سام‌نامه و گرشاسب‌نامه آثاری برآمده از مواریث اساطیری، تاریخی و فرهنگی ایران باستان هستند که کمابیش با جهان‌بینی توحیدی سرایندگان خود درآمیخته‌اند. با بررسی تطبیقی میان نشانه‌های اساطیری موجود در این دو اثر و آن‌چه که به عنوان ویژگی متن حماسی شناخته می‌شود، جایگاه این متون را در میان متون حماسی و اساطیری بررسی می‌کنیم. با این بررسی مشخص می‌گردد که روند حوادثی که قهرمانان در گرشاسب‌نامه با آن مواجه می‌شوند در جهت اهداف ملی و قومی و کاملا مطابق با ویژگی‌های متون حماسی است اما در سام نامه همه چیز حول محور عشق شخصی سام می‌گردد و با وجود استفاده استعاره‌گونه‌ای که سراینده آن از اساطیر نموده است، می‌توان این اثر را در ردیف متون نیمه حماسی - نیمه غنایی طبقه بندی کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Mythological signs in Samnameh and Garshasbnameh

نویسندگان [English]

  • Mousa Rahimi 1
  • Sahar Samadi 2
1 Assistant Professor of Istanbul Turkish Language and Literature, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
2 PhD student of Persian language and literature, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Epic and myth have a strong bond; As sometimes the epic has been considered as emerging from the heart of the myth. Many ancient folk and epic stories have mythological foundations. The characters, creatures and events of such stories are often wrapped in a mythological layer to make them more effective. Both the stories of Samnameh and Garshasabnameh are works arising from the mythological, historical and cultural heritage of ancient Iran, which are more or less mixed with the monotheistic worldview of their authors. By comparing the mythological signs in these two works and what is known as the characteristic of the epic text, We examine the place of these texts among epic and mythological texts. With this analysis, it is clear that the process of the events that the heroes face in Garshasbnameh is towards national and ethnic goals and is completely in accordance with the characteristics of epic texts, but in Samnameh everything revolves around Sam's personal love and despite the use of metaphors by its composer. from mythology, this work can be classified in the category of semi-epic-semi-lyrical texts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Myth
  • epic
  • Samnameh
  • Garshasabnameh