موسیقی شنیداری (بیرونی، کناری و درونی) شعر، در غزل‌های کمال خجندی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدرس مدعو،دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران

چکیده

موسیقی شنیداری شعر که جمال‌شناسی شعر نامیده می‌شود، بزرگترین عامل سحرآمیز در شعر است؛ که مخاطب را مسحور خود می‌سازد. در این پژوهش بررسی موسیقی شعر در غزل‌های«کمال خجندی» یکی از شاعران قرن هشتم مورد ارزیابی قرار گرفته و ارزش‌های موسیقایی شعر شاعر از زاویه‌های مختلف، به شیوة توصیفی‌– تحلیلی پردازش شده، کمال خجندی شاعر هم‌عصر حافظ، در موسیقی بیرونی، مانند حافظ، بحرها و زحافات معروف و پرکاربرد در شعر فارسی را به کار گرفته و بیشتر از وزن جویباری، شفاف، نرم، و وزن بلند استفاده نموده و از ضربی شدن شعر و وزن دوری یا متناوب و تکرار پذیر، استقبال زیادی نکرده،64 درصد از غزل‌های کمال دارای ردیف می‌باشد. 39 در صد از غزل‌های این شاعر در وزن‌های مختلف بحر رمل سروده شده، در موسیقی کناری از قافیه‌ و ردیف‌های مناسب و دل‌‌پذیر، بهره گرفته و واژه‌های قافیه و ردیف در شعرهای این شاعر، بیشتر به هجای کشیده ختم ‌شده و امکان کشش موسیقی کلام و زیباتر‌کردن آن را فراهم ‌ساخته است. در موسیقی درونی نیز با استفاده از آرایه‌های بدیع لفظی به شکل دل‌انگیزی، موسیقی شنیداری درونی را آشکار نموده است. کمال در مواردی بیت یا مصرعی از شعر سعدی و حافظ را تضمین کرده است. سبک شخصی کمال هم پیوندی با حافظ و هم پیوندی با سعدی دارد. موسیقی شنیداری در غزل‌های کمال در زوایای گوناگون از زیبایی‌‌هایی برخوردار است. این جستار را می‌توان در مورد شاعران دیگر نیز انجام داده و نتایج تازه و زیبایی را به دست آورد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Music Review, Outer', Lateral and Inner in the Sonnets of Kamal Khojandi

نویسندگان [English]

  • Ali Asghar Faraz 1
  • Alireza Hosseini 2
1 Invited Professor
2 Assistant professor of Imam Khomeini International University , Qazvin, Iran
چکیده [English]

The Audible Music of poetry, called the aesthetics of poetry is the first and greatest magical factor in poetry, which attracts its audiences. In this research, the music of poetry in the sonnets of Kamal Khojandi, one of poets of 8th century is evaluated and the musical values of the poetry are processed from different angles in a descriptive- analytical way. Kamal Khujand, a contemporary poet of Hafez, in his external music, mostly used the well-known and widely used bahrha and their zehafats in persian poetry and he mostly used smooth and clear and long metres, the alternating and repeatable weight has not been well received in his sonnets. 64 percent of Kamal sonnets have row. 39 percent of his poems has been sung in different weight of bahre ramal. In the side music, he has used appropriate and heartwarming rhymes and rows and the words of rhyme and rows in the poem of this poet mostly ended to stretched syllables that provides posiblity of stretch on the end words and make more beauty in letter music, and has revealed the perfection in the cases. In the inner music, he has revealed the inner listening music in a pleasant way by using the original verbal arrays. In some cases, kamal has guaranted a verse or stanza of the poetry of Saadi and Hafez. Kamal's personal style has both a link with hafez and a link with saadi.The Audible music of Kamal Khojandi's sonnets has beautiful features in defferent angles.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Poetry music
  • Prosodic weights
  • Rhyme and row
  • Verbal innovation
  • Khojandi kamal