شاه در لباس ناشناس: نگاهی به قصه سلطان محمود و شب‌دزدان مثنوی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه سمنان

چکیده

داستان سلطان محمود و شب دزدان در دفتر واپسین مثنوی که هنوز ماخذی برایش به-دست نیامده، از پیچیده‌ترین و ویژه‌ترین نمونه‌های جامه‌گردانی در میراث روایی ماست. پوشیدن لباس مبدل و خصوصا جامه‌گردانی سلطان و باز ویژه‌تر از آن همراهی شاه با دزدان بن‌مایه‌هایی آشنایند که میراث داستانی جهان از آن نشان‌ها دارد. جامه‌گردانی را از منظرهای گونا‌گون می‌توان نگریست؛ هم در مقام تجربه‌ای فردی و ماجراجویی شخصی و هم از لحاظ مواجهه با جوانب کم‌تر شناختة جامعه و هم به‌عنوان یک موقعیت خاص داستان‌پردازی. در روایت مولانا گلچینی از این نکته‌ها یافتنی است. این نکته‌ها هم جانبی اجتماعی دارد و هم سویه‌ای شخصی. او البته از آفاقی تازه نیز در قصه نظر می‌کند. چشم‌انداز نوآیین مولانا برآمده از تاویل عرفانی ممتاز اوست. او قصه را به تلقی عارفان از حواس ظاهر و باطن و نیز تبدیل حواسّ تنی به حواسّ غیبی، گره می‌زند. به‌ویژه بر سرآمدی چشم و بینایی انگشت می‌نهد که البته وجهی کنایی دارد. این قیاس بیش‌تر بیانگر اصالت شهود و مواجهة یقینی و داشتن نظر و منظر است. در این نوشتار پس از معرفی اجمالی جوانب جامه‌گردانی و توجه به فراگیری و اهمیت این بن‌مایه در میراث داستانی ما و منظومه‌های عطار و مثنوی مولانا، به این داستان خاص از چشم‌اندازهای روایت‌شناختی، روان‌شناختی، جامعه‌شناختی و تمثیل پردازی عرفانی می‌نگریم و در پیوند این جوانب با یکدیگر تامل می‌کنیم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The King in Disguise: A Look at the Mathnawi’s Story of Sultan Mahmud and the Night Thieves

نویسنده [English]

  • Hamid Reza Tavakoli
Semnan University
چکیده [English]

The story of Sultan Mahmud and the Night Thieves in the last book of the Mathnawi, for which no source has yet been found, is one of the most complex and unique examples of disguising in our narrative heritage. Wearing a disguise, especially the Sultan's disguise, and even more unique, his association with thieves, are familiar motifs that the world's fictional heritage reflects. Disguising can be viewed from various perspectives, both as a personal and adventurous individual experience and in terms of confronting lesser-known aspects of society, as well as a unique narrative situation. In Rumi's narrative, a collection of these points can be found. These points have both social and personal dimensions. He also considers fresh perspectives in the story. Rumi's innovative outlook is derived from his distinguished mystical interpretation. He ties the story to the mystics' interpretation of the apparent and hidden senses and the transformation of bodily senses into hidden ones. He especially emphasizes the significance of the eye and vision, which, of course, has a metaphorical aspect. This analogy mainly signifies the authenticity of perception, facing certainties, having a viewpoint, and giving consideration. In this text, after a general introduction to the aspects of disguising and attention to the universality and importance of this motif in our narrative heritage and the poems of Attar and Rumi's Mathnawi, we examine this specific story from narrative, psychological, sociological, and mystical allegory perspectives and contemplate the connection of these aspects with each other.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Rumi's Mathnawi
  • Sultan's disguise
  • mystical transformation of senses
  • narratology
  • narrative sociology