بررسی «اسماء و صفات الهی» در دیباچۀ مخزن‌الاسرار و هفت‌پیکر نظامی گنجوی با رویکرد «تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری، زبان و ادبیات فارسی، ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، علامه طباطبائی، تهران، ایران.

چکیده

شاعران در دیباچۀ آثار خود به طرح مسائل گوناگون از جمله ستایش پروردگار و برشمردن اسماء و صفاتش می‌پردازند و آراء خود را دربارۀ آن‌ها بیان می‌کنند. در این پژوهش اسماء و صفات الهی در دیباچۀ مخزن ‌الاسرار و هفت ‌پیکر نظامی، با رویکرد تحلیل گفتمان انتقادیِ فرکلاف نقد و تحلیل شده‌اند. الگوی سه‌بُعدی فرکلاف برای تحلیل متن‌ها عبارت است از: توصیف، تفسیر و تبیین. هدف نهایی فرکلاف از الگوی سه‌بعدی خود، روشن‌ساختن ارتباط میان متن، گفتمانی که متن در آن تولید می‌شود و مناسبات قدرت و ایدئولوژی و هژمونی است تا سرانجام مشخص شود که متن در جهت تحکیم و بازتولیدِ گفتمان‌ها و ایدئولوژی‌هایِ مسلط است، آن‌ها را به چالش می-کشد یا تغییر می‌دهد. پرسش بنیادین این پژوهش که با روش توصیفی-تحلیلی به انجام رسیده، این است که نظامی چگونه و چرا برخی از اسماء و صفات الهی را پررنگ و برخی دیگر را نفی کرده است؟ برای یافتن پاسخ، متن در دو سطح کلی واژگانی و دستور زبانی بررسی و نقد و تحلیل شد. سرانجام یافته‌ها نشان داد بیشتر اسماء و صفات الهی مورد اشارۀ نظامی، از مشترکات تمامی فرقه‌های کلامی اسلامی بوده است؛ البته گاهی هم به اسماء و صفاتی برمی‌خوریم که منطبق بر تفکر اشعری و ضد کلام معتزله و امامیه است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Examining "Divine Names and Attributes" in the Prologue of Nizami's Makhzan al-Asrar and Haft Peykar with the approach of "Fairclough's critical discourse analysis"

نویسندگان [English]

  • Gholamreza Mastali Parsa 1
  • Sajjad Maniee 2
1 Associate Professor of Persian Language and Literature, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
2 Ph.D. Candidate, Persian Language and Literature, Persian Language and Literature, Persian literature and foreign languages, Allameh Tabataba'I Univesity, Tehran, Iran
چکیده [English]

In the prologue of their works, poets discuss various issues, including praising God and enumerating His names and attributes, and express their opinions about them. In this research, the divine names and attributes in the prologue of the Makhzan al-Asrar and Haft Peykar have been criticized and analyzed with the approach of Fairclough's Critical Discourse Analysis. Fairclough's three-dimensional model for analyzing texts consists of: description, interpretation and explanation. Farclough's final goal of his three-dimensional model is to clarify the connection between the text, the discourse in which the text is produced, and the connections of power, ideology, and hegemony, so that it is finally clear that the text is in the direction of consolidating and reproducing discourses and ideology is dominant, challenges or changes them. The fundamental question of this research, which was carried out with a descriptive-analytical method, is how and why Nizami highlighted some divine names and attributes and negated others? In order to find the answer, the text was reviewed and analyzed on two general lexical and grammatical levels. Finally, the findings showed that most of the divine names and attributes mentioned by Nizami were common to all Islamic theological sects; Of course, sometimes we come across names and attributes that are in accordance with Ash'ari thinking and against the Mu'tazila and Imamiyyah.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Divine Names and Attributes
  • prologue writing
  • Fairclough's Critical Discourse Analysis
  • Nizami's Makhzan al-Asrar and Haft Peykar