بررسی دیدگاه‌ شارحان دربارة عوامل ابهام و تغییر بی‌قرینه مخاطب در دفتر دوم مثنوی (ابیات52 تا60)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم، قم، ایران

10.22126/ltip.2024.10113.1221

چکیده

مثنوی معنوی که نتیجه یک‌عمر سلوک و مطالعه معارف قرآنی است و مهم‌ترین الگوی آن نیز قرآن کریم است، در شیوۀ بیان به قرآن بسیار نزدیک است؛ همان‌گونه که در آیات قرآن، محکمات و متشابهات یافت می‌شود و فهم بخشی از آن دشوار و مبهم و دارای پیچیدگی‌های لفظی و معنایی فراوانی است و باید رمزگشایی گردد، برخی از ابیات مثنوی نیز این‌گونه است و پژوهندگان عرصه مثنوی و غزلیات مولوی، در علل و عوامل آن و راه‌های گره‌گشایی از آن، بررسی‌ها و واکاوی فراوانی کرده‌اند، در این نوشتار ضمن بررسی کتابخانه‌ای و با روش توصیفی - تحلیلی و تطبیقی، این عوامل و دیدگاه صاحب‌نظران، به شکل موردی ابیاتی از مقدمه مثنوی که از نظر بسیاری از پژوهشگران و گزارشگران، از موارد ابهام و بحث‌برانگیز است، بررسی و تحلیل و اختلاف دیدگاه‌ها، به‌ویژه از جهت تخاطب و تغییر آن، بیان گردیده است. در بررسی این دیدگاه‌ها مشخص شد که به دلیل شیوه ویژه مولوی و غلبه شور و شیدایی، گاه بدون وجود واگردان در ابیات، مخاطب تغییر می‌یابد و خواننده و گزارندۀ ابیات با دشواری فراوان روبه‌رو می‌گردد و هر یک از شارحان برای برون‌رفت از این دشواری، معنی و شیوه خاصی را برگزیده‌اند و حتی برخی بر وجود احتمالات گوناگون در ابیات و بحث‌انگیزی و دشواری تعیین مخاطب واحد و تعیین نوع مخاطب، اشاره کرده‌اند که در این مقاله بررسی و واکاوی می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the factors of ambiguity and unprecedented change of the audience in some verses of the second book of Masnavi Manavi

نویسنده [English]

  • mohammad foladi
Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, University of Qom, Qom, Iran
چکیده [English]

Maulana's spiritual masnavi, which is the result of a lifetime of walking and studying Islamic and Quranic teachings, and the most important example of which is the Holy Quran, is very close to the Quran in the way of expression, as in the verses of the Quran, similarities and parallels are found. Part of it is difficult and ambiguous to understand and has many verbal and semantic complexities and must be deciphered. Some verses of the Masnavi are also like this and the researchers of the field of Masnavi and Molavi's lyrical poetry, in its causes and factors and ways to untangle it. They have done a lot of research and analysis on it, in this article, in addition to a library review and with a descriptive-analytical and comparative method, these factors and the opinion of experts, in the form of case-by-case verses from the introduction of Masnavi, which according to many From the researchers, commentators and reporters of Masnavi, it is one of the ambiguous and controversial cases, it has been investigated and analyzed and the difference of views has been expressed, especially in terms of addressing and changing it. Especially for Maulavi and the predominance of passion and mania, sometimes the audience is changed without the presence of recitation in the verses, and the reader and narrator of the verses face great difficulty, and each of the commentators has a special meaning and method to overcome this difficulty. have chosen and some have even pointed out the existenc

کلیدواژه‌ها [English]

  • Masnavi Mowlavi
  • Second Book (verses 52-60)
  • Ambiguity
  • Change of Audience