بلاغت تکرار در غزل سعدی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه زبان و ادبیات فارسی، مرکز زبان‌ها و زبان‌شناسی، دانشگاه صنعتی شریف، تهران.

چکیده

تکرار یا تکریر یکی از ویژگی‌های کلام است که در سطوح گوناگون معنایی، نحوی، واژگانی و آوایی قابل بررسی است. تکرار گاه اسباب ابتذال سخن است و گاه موجب اعتلای آن؛ لذا صرف وجود تکرار مایۀ سستی یا قوت کلام نیست و بسته به عوامل گوناگون قابل نقد و سنجش است. در کتب بلاغی قدیم، تکرار بیشتر در علم معانی و کمتر در حوزۀ بدیع مطمح نظر بوده است. در پژوهش‌های امروزین به تکرار، به‌عنوان یک صناعت ویژه، جدا از آرایه‌هایی چون واج‌آرایی، جناس یا امثال آن، کمتر پرداخته شده است. درحالی‌که این ویژگی، یکی از عناصر سبک‌ساز در آثار برخی شاعران است. سعدی از جملۀ سخنورانی است که تکرار – به‌ویژه واژگانی- در سخن او عنصری برجسته است و نقش مهمی در سخن‌سرایی و بلاغت وی دارد. اما به‌طور بایسته به این وجه از سخن سعدی توجه نشده است. این تحقیق در پی آن است که به رموز هنری تکرار به‌عنوان یک صناعت ادبی در غزل سعدی بپردازد. بدین منظور، کیفیت تکرار واژه‌ها در غزل سعدی در قالب دوازده شیوه و شگرد دسته‌بندی شد. این دسته‌بندی نشان می‌دهد که سعدی با کاربرد ترفندهای دوازده‌گانة مورد نظر این پژوهش، در 72 درصد از موارد تکرار بلاغی ساخته است و در 28 درصد موارد نیز تکرار ساده. همچنین عمدة تکرارهای او جزو مقولة دستوری اسم است و از آن میان «دل»، «سر» و «دوست» به‌ترتیب پربسامدترین آنها هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Rhetoric of Repetition in Saadi's ghazal

نویسنده [English]

  • ْSaeed Rahimi
Persian Language and Literature Department. Language and Linguistics center, Sharif University of Technology
چکیده [English]

Repetition (Takrar) is one of the features of speech that can be examined at different semantic, syntactic, lexical and phonetic levels. The purpose of this research is to examine Repetition at the lexical level as an artistic element. In the old rhetorical books, Repetition was more in the pragmatics and less in the field of rhetorics. In today's researches, Repetition as a special artistic element, apart from techniques such as alliteration, paronomasia, or the like, has been less discussed. While this feature is one of the stylistic elements in the works of some poets. Saadi is one of the orators whose Repetition - especially vocabulary - is a prominent element in his ghazal and plays an important role in his speech and rhetorics. But this aspect of Saadi's speech has not been paid attention to. This research seeks to deal with the artistic codes of Repetition as a literary art in Saadi's Ghazal. For this purpose, the quality of the Repetition of words in Saadi's ghazal was categorized into twelve methods and an attempt was made to analyze some of Saadi's rhetoric in the form of his artistic Repetitions. This classification shows that Saadi has made rhetorical repetition in 72% of the cases and simple repetition in 28% of the cases by using the 12 tricks presented in this research. Also, most of his repetitions are nouns, and among them, "heart", "head" and "friend" are the most frequent.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Saadi
  • Ghazal
  • Repetition
  • Paronomasia
  • Language