نقش دستوری ردیف‌های فعلی در مضمون‌آفرینی و استعاره‌سازی در قصاید خاقانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استاد، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

10.22126/ltip.2024.11545.1327

چکیده

موضوع پژوهش حاضر تبیین و تحلیل نقش دستوری ردیف­های فعلی در مضمون­آفرینی، القای معانی و استعاره­سازی در قصاید خاقانی است. تبیین یکی از ظرفیت‌های ناشناخته ردیف، ارائۀ الگویی روشمند و قابل انطباق به سروده‌های دارای ردیف­های فعلی در پیوند با دریافت درست مضامین شعری و تعیین محوری‌ترین موضوع ابیات این سروده­ها هدف پژوهش حاضر است. آشنایی با یکی از ظرفیت‌های ناشناختۀ ردیف، شناخت نقش ردیف‌های فعلی در مضمون­آفرینی و استعاره­سازی از دیگر اهداف این پژوهش محسوب می‌شود و در این راستا می­کوشد به پرسش­های زیر پاسخ دهد:

جایگاه دستوری ردیف، چه نقشی در استعاره­سازی، القای مفاهیم و مضمون‌آفرینی دارد؟
چگونه می‌توان از راه شناخت نقش دستوری ردیف، محوری­ترین موضوع مطرح در ابیات را تشخیص داد؟

روش پژوهش توصیفی‌ـ‌تحلیلی است. جامعۀ آماری تمامی قصاید مردّف خاقانی را در بر می‌گیرد و حجم نمونه، قصاید دارای ردیف‌های فعلی است. داده‌ها به‌صورت کتابخانه‌ای و سندکاوی گردآوری و نتایج با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل شده است. نتایج نشان می‌دهد شناخت میزان توانمندی شاعر در آفرینش تصاویر شعری، مضمون‌آفرینی و تعیین محوری‌ترین موضوع هر بیت و گرانیگاه آن و شناخت میزان توان استعاره­سازی شاعر با این الگو به‌آسانی امکان‌پذیر است. همچنین نتیجه بیانگر توانمندی خاقانی در استفاده از این ظرفیت زبانی است که در متن این پژوهش به‌تفصیل به آن پرداخته شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Grammatical role of the identical rhyme verbs with the Creative theme and making metaphors in the Khaqani's poems

نویسنده [English]

  • Sayyed Ahmad Parsa
Professor of Persian Language and Literature, Department of Persian Lunguge and Literature, foculty Lunguge and Literature, university of Kurdestan. Sanandaj, Iran
چکیده [English]

The topic of the present research is Analysis of the grammatical role of the identical rhyme verbs with the creative theme and making metaphors in Khaqani's poems. The purpose of this research is to explain one of the unknown capacities of the identical rhyme, to present a methodical and adaptable model to the poems with current identical rhymes identical rhymes in connection with the correct understanding of the poetic themes and to determine the most central theme of their verses. Acquaintance with one of the unknown capacities of the identical rhyme, understanding the role of the row in the creative theme and the role of the current identical rhyme in making metaphors is another goal of this research, and in this regard, it tries to answer the following questions:
1- What is the role of the grammatical position of the row in creating metaphors, inducing concepts and creating themes?
2- How can one identify the most central topic in the verses by knowing the grammatical role of the lines of poetry?
The statistical population includes all of Khaqani's poems with identical rhyme and the sample volume of poems has current identical rhymes. The data has been collected in a library and document analysis and the results have been analyzed using the content analysis technique.
The results show that it is easily possible to know the poet's ability in creating poetic images, creating themes, and determining the most central theme of each verse and its core, and knowing the poet's ability to make metaphors with this model.
Introduction:
The little attention paid to the role of the identical rhyme in the aesthetic category and the induction of some concepts in the past, such as the false belief that the identical rhyme limits the expression of poetic concepts, the lack of a correct understanding of the use of the identical rhyme in the past caused scholars to pay little attention to the research on the subject of the identical rhyme; In addition to that, the absence of identical rhyme  in classical Arab poetry and, as a result, the lack of reference by researchers and authors of Arabic prosody and rhyme books to this topic and the setting of these studies as a model by some Iranian authors of such books in Persian language, is another reason for the lack of attention to It was identical rhyme. This is despite the fact that Iranians, realizing the potentials in the identical rhyme, have been using it since before Islam. The present study investigates the connection of the grammatical role of the identical rhyme with the induction of concepts in Khaqani's poems and tries to provide a methodical model to understand the poetic themes and the most central theme of the verses and deals with the role of identical rhymes in the form of verbs in metaphors.
Materials and Methods:
Acquaintance with one of the unknown capacities of the identical rhyme, understanding the role of the identical rhyme in the creative theme and the role of the current identical rhyme in making metaphors is another goal of this research, and in this regard, it tries to answer the following questions:
1- What is the role of the grammatical position of the identical rhyme in creating metaphors, inducing concepts and creating themes?
2- How can one identify the most central topic in the verses by knowing the grammatical role of the lines of poetry?
The research method is descriptive-analytical. The statistical population includes all of Khaqani's poems with identical rhyme and the sample volume of poems has   identical rhymes as a verb. The data has been collected in a library and document analysis and the results have been analyzed using the content analysis technique.
Results and Discussion:
Identical rhyme plays a key role in inducing the subject and determining the most central subject emphasized by the poet. This important function of the identical rhyme should be sought in connection with its grammatical role. The current identical rhymes are used in the poem in both simple and compound form or in the groups of verb in two modes: transitive and intransitive. In intransitive verbs, the poet's emphasis is on the verb and the subject, but in transitive verbs, especially in transitive verbs to the object, which have the most types of identical rhymes of verbs in Khaqani poems, the induction of concepts does not only put a burden on the verb, but also put the heaviness on the object. It makes the object the object and makes it the center of attention of the poet's subject in the verse. In the other hand transitive verbs, the active, passive, and the action or verb are responsible for the message, and the active role is more important than the others; Because while the poet focuses on it in terms of meaning in each verse, due to preventing repetition of the object, she is encouraged to replace it with a word every time in the axis of substitution. This substitution also provides the ground for making metaphors for the poet; In addition to that, the attention to choosing these words in the axis of succession shows the importance of the chosen word from the poet's point of view and can be considered as a suitable platform for cultural studies. and to show the appropriate context for evaluating the poet's ability to make metaphors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ode
  • Khaqani
  • Identical rhyme
  • Grammatical role
  • Creative theme
  • Metaphorization
پادشا، محمد (‌1335). فرهنگ آنندراج، زیر نظر دکتر محمد دبیر سیاقی، تهران: خیام.
پارسا، سیداحمد (‌1393). «بررسی گونه‌ای نو از موسیقی کناری در دیوان خاقانی»، بوستان ادب، دورۀ 6، شمارۀ 2: 1-14.
پارسا، سیداحمد (‌1388). «هنجارگریزی‌های خاقانی در ردیف قصاید»، زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت‌معلم، شمارۀ 11، سال هفدهم، شمارۀ پیاپی 66: 77-103.
توسی، نصیرالدین (‌1369). معیار الاشعار، تصحیح جلیل تجلیل، تهران: جامی.
خاقانی شروانی، افضل‌الدین (‌1357). دیوان خاقانی، به‌کوشش دکتر سیدضیاءالدین سجادی، چاپ دوم، تهران: زوّار.
خاقانی شروانی، افضل‌الدین (‌1375). دیوان خاقانی، ویراستۀ میرجلال‌الدین کزازی، تهران: مرکز.
رادمنش، عطا و زهرا کریم‌زاده شوشتری‌نژاد (‌1391). «ساختار زبانی و موسیقایی ردیف در دیوان خاقانی»، کاوش‌نامۀ زبان و ادبیات فارسی، شمارۀ 24: 102-73.
روحانی، مسعود و محمد عنایتی قادیکلایی (‌1392). «نگاهی به ردیف و کارکردهای آن در شعر خاقانی»، فنون ادبی، سال پنجم، شمارۀ 2 (‌پیاپی9): 67-88
سجادی، ضیاءالدین (‌1386). «سبک­شناسی نظم در قرن ششم»، پژوهش‌نامۀ فرهنگ و ادب، شمارۀ چهارم: 62-13
شفیعی کدکنی، محمدرضا (‌1373). موسیقی شعر، چاپ چهارم، تهران: آگاه.
شکوهی، گشین و سیداحمد پارسا (‌1394). «دلایل ادبی حذف نهاد در ردیف‌های فعلی دیوان خاقانی»، پژوهش‌نامۀ نقد ادبی و بلاغت، شمارۀ 1: 168-159
صفا، ذبیح‌الله (‌1368). تاریخ ادبیات در ایران، چاپ نهم، تهران: فردوس.
طالبیان، یحیی و مهدیه اسلامیت (‌1384). «ارزش چندجانبۀ ردیف در شعر حافظ»، پژوهش‌های ادبی، شمارۀ 8، تابستان: 7-28.
مسگرنژاد، جلیل (‌1370). مختصری در شناخت علم عروض و قافیه، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.