مطلوب دعا در شعر انوری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، مرکز زبان‌ها و زبان‌شناسی، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران

3 دانشجوی دکتری، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

انوری از شاعران مداح دوره سلجوقی و از قصیده‌سرایان شاخص ادب فارسی است. قصاید انوری، مانند اکثر قصیده‌های کهن فارسی از بخش­های مختلفی شامل مقدمه، متن و بخش پایانی آن شامل شریطه، تأبید و دعا تشکیل شده است. تحلیل محتوایی این بخش از قصاید انوری بخشی از تاریخ معنویت در دربارهای قدرت را روشن می‌کند. نگاه درباریان و ازآن‌جمله شاعران مداح به دعا، به‌عنوان بخشی از بیانیه‌های ارباب قدرت، اهمیتی بنیادین دارد. در تحقیق کنونی با انتخاب تصادفی 65 قصیده از مجموع 204 قصیدة دیوان انوری، این بخش از قصاید را به‌صورت آماری و بسامدی بررسی کردیم و درنتیجه به‌طور آشکاری این دعاها برخلاف کارکرد بنیادینی که دعا در زندگی معنوی بشر دارد، از نگاه اخلاقی و معنوی تهی یافته شد. شعر انوری در موضع دعا که از آن انتظار امری متعالی و اخلاقی می‌رود، به‌عنوان یکی از نمونه‌های اصلی شعر مدحی و درباری، فاقد ارزش محتوایی است و آن را می‌توان در زمرۀ تعارفات و عادت­های زبانی تلقی کرد؛ این در حالی است که شیوه‌های زیبایی‌شناختی شعر انوری، حتی در دعای او نیز جلوه دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

What Anvari wants in his Du'a

نویسندگان [English]

  • Alireza Emami 1
  • ْSaeed Rahimi 2
  • Alireza Jariani 3
1 Assistant Professor in Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Assistant Professor in Persian Language and Literature, Language and Linguistics Center, Sharif University of Technology, Tehran, Iran.
3 Ph.D. Candidate in Persian Language and Literature, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Anvari is one of the prominent praise poets of the Seljuk period and a key figure in Persian literature. His odes, like most ancient Persian odes, consist of various sections, including the introduction, the body, and the concluding parts, which encompass Sharita, Ta'bid, and Du'a. Analyzing the content of these sections in Anvari's poems illuminates a facet of the history of spirituality in relation to power. The perspectives of courtiers, including praise poets, regarding prayer as a component of the statements made by those in power are of fundamental significance. In this study, we randomly selected 65 odes from Anvari's total of 204 odes in his Divan and conducted a statistical and frequency analysis of this segment. The findings reveal that, contrary to the essential role that prayer plays in the spiritual lives of individuals, these prayers often appear morally and spiritually vacuous, functioning more as compliments and linguistic conventions. Nevertheless, the aesthetic techniques employed in Anvari's poetry are evident even within his prayers. 
Introduction:
The act of prayer is one of the pillars of Persian odes. A Persian ode consists of several relatively distinct sections, which, in its traditional form, can be divided into Tashbib, Taqazzol, Takhallos, and Du'a. The main body of the ode is comprised of praise, while Du'a serves as the concluding section, typically expressed alongside an excuse, reflecting on the longevity of life for the praiseworthy or the audience of the poem. This section is often accompanied by a Sharita. The question raised in this research is: What was the purpose of prayer in this form of expression and at this level of Iranian culture, and how it can be assessed and evaluated.
Materials and Methods:
In order to study and analyze the theme of prayer in Anvari's poetry up to the 50th ode, all of the odes were reviewed, and subsequently, one-tenth of the total odes were selected for further examination. This resulted in a total of 65 of Anvari's 207 odes being included in this research, which represents 31.4% of Anvari's body of work, or approximately one-third of his poems, a figure deemed acceptable for this study. Since prayer is an integral component of the traditional structure of odes of praise, this research focused exclusively on odes. Any instances of prayer found in Qata'at or other forms of his poetry were excluded, as they did not align with our defined scope.
Results and Discussion:
By analyzing the content of the final section of Anvari's odes through random sampling, it becomes evident that, contrary to expectations from earlier periods, the prayer within the ode does not lead to happiness and perfection. Anvari's poetry lacks this characteristic. The court system and the lifestyle it promotes compel the poet to pursue personal pleasures and desires, thereby diminishing the element of prayer of its sublime and perfectionist essence. In this context, Anvari's focus is not directed toward the heavens; his prayers are rarely addressed to God or the source of the unseen world. Instead, his prayers are predominantly complimentary and lack significant spiritual value in terms of content. His desire for a long life for the praised is not merely an exaggeration; his wish for an eternal kingdom for Mamdouh can be seen as a departure from religious decorum. Although he occasionally acknowledges the spiritual interests of the praised and the people, this aspect does not constitute the dominant theme in Anvari's poetry.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Anvari
  • Sharita
  • Persian Odes
  • Du’a or Praying
  • content analysis
آقاحسینی، حسین؛ مصطفایی، اعظم (۱۳۹۱). «تحول شریطه در سبک‌های ادب فارسی»، فصلنامة تخصصی سبک‌شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، سال پنجم، شماره اول، بهار ۱۳۹۱، شماره پیاپی ۱۵: ۱۱۳-۱۲۸.
ابن­قتیبه (۱۹۸۵ م). الشعر و الشعراء، تحقیق و شرح احمد محمد شاکر، قاهره: دارالمعارف.
امامی، علیرضا؛ طهماسبی گرکانی، عاطفه (1400). «تفاوت هشت دست‌نویس کهن دیوان انوری با تصحیح استاد مدرس در تعداد قصاید و قطعات»، پژوهشنامه متون ادبی دوره عراقی، سال دوم، شماره 3، پاییز 1400: 15-37.
انوری، علی بن محمد (1372). دیوان انوری، به اهتمام محمدتقی مدرس رضوی، ۲ جلد، تهران: علمی و فرهنگی.
تاج الحلاوی، علی بن محمد (۱۳۴۱)، دقایق الشعر، علم بدیع و صنایع شعری در زبان پارسی دری، تصحیح سید محمدکاظم امام، تهران: دانشگاه تهران.
جلالی پندری، یدالله (۱۳۸۴). «قصیده»، دانشنامه زبان و ادب فارسی، به سرپرستی اسماعیل سعادت، جلد پنجم، تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی: ۲۳۹-۲۴۶.
حسینی فراهانی، ابوالحسن (1340). شرح مشکلات دیوان انوری، به تصحیح مدرس رضوی، تهران: دانشگاه تهران.
خواجه‌نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد (۱۳۶۷). اساس الاقتباس. تصحیح مدرس رضوی، تهران: دانشگاه تهران.
دودپوتا، عمر محمد (۱۳۸۲). تأثیر شعر عربی بر تکامل شعر فارسی، ترجمة سیروس شمیسا، تهران: صدای معاصر.
رینگرن، هلمر (۱۳۸۸). تقدیرباوری در منظومه‌های حماسی فارسی (شاهنامه و ویس‌ورامین)، ترجمه ابوالفضل خطیبی، تهران: هرمس.
شفیعی کدکنی، محمدرضا (۱۳۷۲). مفلس کیمیافروش (نقد و تحلیل شعر انوری)، تهران: سخن.
شمس قیس (1335). کتاب المعجم فی معاییر اشعار العجم، به تصحیح محمد بن عبدالوهاب قزوینی و مدرس رضوی، تهران: دانشگاه تهران.
شمس قیس (۱۳۸۸). المعجم فی معاییر اشعار العجم، تصحیح محمد بن عبدالوهاب قزوینی و تصحیح مجدد مدرس رضوی و تصحیح مجدد سیروس شمیسا، تهران: علم.
شهیدی، سیدجعفر (۱۳۵۷). شرح لغات و مشکلات دیوان انوری ابیوردی، تهران: انجمن آثار ملی
متنبی، ابوالطیب احمد بن الحسین (۱۹۸۳)، دیوان. بیروت: دار بیروت.
مؤذنی، علی‌محمد (۱۳۷۴). «هنرپردازی در شریطه»، مجلة دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، بهار ۱۳۷۴، سال سی و سوم، شماره ۱ و ۲ و ۳ و ۴: ۱۲۷- ۱۵۴.
نکویی، رضا؛ کرمی، محمدحسین (۱۳۹۵). «شکل‌شناسی شریطه و تشریح برخی از مسائل زیبایی‌شناسی آن در قصاید انوری»، فصلنامۀ علمی-تخصصی مطالعات زبان و ادبیات غنایی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد، سال ششم، شمارۀ بیستم، پاییز ۱۳۹۵: ۴۳-۵۴.
وطواط، رشیدالدین (۱۹۸۵). حدائق السحر فی دقائق الشعر. تحقیق و ترجمه به روسی ناتالیا یوریونا چالیسُوا، مسکو: آکادمیا نایوک.
همایی، جلال‌الدین (1389). فنون بلاغت و صناعات ادبی، تهران: اهورا.