واسوخت در مثنوی سی‌ نامۀ امیر حسینی هروی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران.

چکیده

قرن‌های هفتم و هشتم هجری و سبک عراقی به حضور شاعران نامدار معروف است. یکی از این شاعران، امیر حسینی هروی، صاحب چند منظومۀ عرفانی است. سی نامه یکی از منظومه‌های مهم عرفانی امیر حسینی هروی به‌شمار می‎رود که شامل نامه‌های ارسالی میان عاشق و معشوق است. نامۀ دوازدهم این مثنوی در اعراض عاشق از معشوق است که در اصل نامه‌ای واسوختی محسوب می‎شود. با این‌که واسوخت به معنای مصطلح از قرن نهم به بعد در ادبیات فارسی به‌وجود آمده است، اما در شعر برخی از شاعران دوره‌های قبل نیز نشانه‌هایی از این موضوع دیده می‎شود. نگارنده در پژوهش حاضر به روش توصیفی‌ـ‌تحلیلی به بررسی و تحلیل مایه‌های واسوختی در نامۀ مذکور منظومۀ سی نامۀ هروی پرداخته است. برایند تحقیق نشان می‎دهد که نامۀ دوازدهم مثنوی سی نامۀ امیر حسینی هروی در اصل واسوختی خطاب به معشوق است. اعراض و روی‌گردانی از معشوق، بیان بی‌وفایی معشوق، تهدید به جدایی و ترک معشوق، ذکر ظلم و جفای محبوب و درنهایت پناه بردن به ساقی به جای معشوق و ترجیح مستی و بی‌خبری مهم‌ترین عناصر واسوختی نامۀ مذکور است. دلیل وجود چنین مایه‌ای در شعر امیر حسینی هروی را می‌توان سنت نامه‌پردازی و نامه‌نگاری که به‌صورت ده‌‌ نامه‌نویسی و سی ‌نامه‌نویسی در ادبیات نمود یافته است، دانست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Vasukht (withdrawing love) in si-nāmeh of Amir Hosseini Heravi

نویسنده [English]

  • Zahra Jamshidi
Associate Professor of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Human Sciences, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran
چکیده [English]

The 7th and 8th centuries of Hijri and the Iraqi style are known for the presence of famous poets. One of these poets, Amir Hosseini Heravi, is the author of several mystical poems. si-nāmeh is one of the important mystical poems of Amir Hosseini Heravi, which includes letters sent between a lover and a beloved. The twelfth letter of this poem is about the return of the lover from the beloved, which is considered a withdrawing love letter. Although withdrawing love in the meaning of flat has appeared in Persian literature since the 9th century, but some signs of this issue can be seen in the poetry of some poets of previous periods. In the present study, the author has investigated and analyzed the concepts of withdrawing love in the mentioned letter from Heravi's si-nāmeh using a descriptive-analytical method. According to the research, the 12th letter of the si-nāmeh of Amir Hosseini is originally vasukht to his lover. Turning away from the beloved, expressing the unfaithfulness of the beloved, threatening to separate and leave the beloved, mentioning the oppression and persecution of the beloved, and finally taking refuge in a bartender instead of the beloved and preferring drunkenness and ignorance are the most important elements of the vasukht mentioned letter. The reason for the existence of such a concept in Amir Hosseini Heravi's poetry can be analyzed in the tradition of letter-writing, which is expressed in the form of ten letter-writing and thirty-letter writing in literature. 
Introduction:
The 7th and 8th centuries of Hijri are considered important centuries in the mystical literature of Iran. The best mystical works were written in this period. Attar, Molana, Saadi, Hafez, Iraqi and... are the famous representatives of mystical poetry in these two centuries. One of the poets of this period is Amir Hosseini Heravi, who is considered anonymous compared to other poets of this period. Amir Hosseini spent the beginning of his life in the study of sciences and manners and after that in the path of Sufism and mysticism.
The mystical nature of Amir Hosseini Heravi is a romantic Mashreb. In the works of Amir Hosseini Heravi, like many poets of Persian literature, there are frequent expressions of love, love, lover, death, survival, journey, and verses addressed to the bartender, which express his mystical and intellectual thoughts. Some researchers in the field of the history of poetry and literature have expressed his smooth, simple and uncomplicated expression, and in this regard, they have considered him as one of the average poets of Persian language and literature. The reason for this is that Amir Hosseini Heravi is in a lower rank among the famous poets of the 7th century and Hijri, but he happens to have a higher position than many other poets. In this essay, the writer is trying to investigate and analyze the old writing in one of the 30 letters of Amir Hosseini Heravi and explore the reason for the existence of such a topic in Amir Hosseini Heravi's poetry.
Materials and Methods:
The method of collecting information in this research is library, data analysis method, qualitative and inductive reasoning method (from part to whole). This research is a descriptive-analytical type of research.
Results and Discussion:
Amir Hosseini Heravi has several mystical poems in which he has used many themes to enrich them. Basically, mystical literature has used many literary and cultural capacities to influence the audience more. One of these capacities is the depiction and use of Qalandari poetry and literature, as well as the introduction of romantic elements in mystical literature. Si Nameh is one of the most famous and heartwarming works of Amir Hosseini Heravi. Masnavi Si-nameh, which was written in the style of ten names common in the 7th and 8th centuries, contains love letters that are exchanged between a lover and a beloved, and the poet has tried to express mystical love and its different stages. The title of the twelfth letter from Amir Hosseini Heravi's book is "The return of a lover from a lover". The theme of this letter (as the title suggests) is the lover's turning away and disappointment from the beloved. This letter is all about turning away from the beloved. Since Vasukht belongs to the 9th century and later, the presence of such a topic in Amir Hosseini Heravi's poetry is interesting and worth studying.
Conclusion:
The subject of the 12th letter of the Masnavi is the return of the lover from the beloved. Vasukht is a type of poetry that is written in response to the behavior of a lover, and its origins are attributed to the 10th century and by Vahshi Bafaghi. In the word, vasukht means symptoms and turning away, and its subject is to express annoyance and anger towards the lover due to his oppression. In this type of poem, the lover threatens the beloved with separation and abandonment. These cases can also be seen in the twelfth letter of the Masnavi of Si Namah. The main topics included in this letter are complaints and turning away from the lover, mentioning the lover's infidelity and being everywhere, expressing the cruelty and torture of the beloved, threatening the lover with separation and leaving him, and finally, taking refuge in a bartender, drunkenness and ignorance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mystical literature
  • Iraqi style
  • Vasukht (withdrawing love)
  • Si-nāmeh poem
  • Amir Hosseini Haravi
آریان‌سرشت، زهرا (1389). «ردپایی از مکتب واسوخت در ده‌نامه‌های سبک عراقی»، مطالعات نقد ادبی (پژوهش ادبی)، شمارۀ 21، 182-165.
اردبیلی، الهی (1376). شرح گلشن راز، مقدمه و تصحیح محمدرضا برزگر خالقی و عفت کرباسی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
امیر حسینی هروی (1371). مثنوی‌های عرفانی امیر حسینی هروی (کنزالرموز، زادالمسافرین، سی نامه)، تصحیح و توضیح سیدمحمد ترابی، تهران: دانشگاه تهران.
برزگر خالقی، محمدرضا (1371). «سیری در احوال و آثار امیر حسینی غوری هروی»، ادبستان فرهنگ و هنر، شمارۀ 36، 151-150.
بیات، علی (۱۳۹۱). «پیشینۀ نوع ادبی واسوخت و بررسی تطبیقی آن در ادبیات فارسی و اردو»، ادبیات تطبیقی، سال سوم، شماره ۲، پیاپی ۶، ۹۳-۷۴.
پارسا، سیداحمد؛ آزاد مظهر، محمد (1389). «ساقی‌نامه‌ها نزدیک‌ترین نوع ادبی به رباعیات خیام»، ادب پژوهی، شمارۀ یازدهم، 86-61.
جامی، نورالدین (1370). نفحات الانس من حضرت القدس، مقدمه و تصحیح محمود عابدی، تهران: اطلاعات.
خدیور، هادی و شیما فرجی (1393). «ردّپای واسوخت بر جادۀ شعر فارسی»، تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)، دورۀ 6، شمارۀ 21، 84-55.
خزیر، صغری (1395). بررسی اندیشۀ عرفانی در آثار منظوم (کنزالرموز، زادالمسافرین، سی ‌نامه) امیر حسینی هروی، به راهنمایی عبدالعلی اویسی کهخا، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
دهخدا، علی‌اکبر (1373). لغت‌نامه، زیر نظر دکتر محمد معین و دکتر جعفر شهیدی، جلد 14، چاپ اول، دورۀ جدید، تهران: دانشگاه تهران.
رحیمیان، سعید (1387). «مقایسۀ عقاید شبستری و حسینی هروی در گلشن راز و کنزالرموز»، زبان و ادب فارسی، سال 51، شمارۀ 204، 85-47.
زرین‌کوب، عبدالحسین (1363). جست‌و‌جو در تصوف ایران، چاپ دوم، تهران: امیرکبیر.
ستاری، جلال (1379). پیوند عشق میان شرق و غرب، اصفهان: فردا.
شفیعی کدکنی، محمدرضا (1387). ادوار شعر فارسی، چاپ پنجم، تهران: سخن.
شمیسا، سیروس (1388). سبک‌شناسی شعر، چاپ سوم، تهران: میترا.
صفا، ذبیح‌الله (۱۳۶۷). تاریخ ادبیات ایران جلد دوم، با تلخیص محمد ترابی، تهران: فردوس.
صفا، ذبیح‌الله (۱۳۷۳). تاریخ ادبیات ایران جلد پنجم، تهران: فردوس.
عباسی، سکینه (۱۴۰۰). «ساقی‌نامه (و مغنی‌نامه) یکی از ضد نوع‌های حماسی»، کاوش‌نامه، سال 22، شمارۀ ۴۸، ۱۱۴-۷۹.
عبداللهی، زهره و احمد خاتمی (1402). «نشانه‌هایی از وقوع‌گویی و واسوخت در دیوان شمس»، فصل‌نامۀ اجتماعیات در ادب فارسی، سال دوم، شمارۀ دوم، 56-43.
عراقی، فخرالدین (1363). لمعات، تصحیح محمد خواجوی، تهران: مولی.
غلامرضایی، محمد (1377). سبک‌شناسی شعر فارسی، تهران: جامی.
فتوحی ، محمود (1393). «سبک واسوخت در شعر فارسی»، ویژه‌نامۀ فرهنگستان (شبه‌قاره)، شمارۀ 3، 33-7.
گلچین معانی، احمد (۱۳۴۸). مکتب وقوع در شعر فارسی، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
مایل هروی، غلامرضا (1344). شرح‌ حال و آثار امیر حسینی غوری هروی، نسخۀ دیجیتال.
محجوب، محمدجعفر (1381). خاکستر هستی، تهران: مروارید.
مدنی، امیرحسین (1396). «بازتاب میراث عرفانی کهن، به‌ویژه مولانا، در اندیشه‌های امیرحسینی هروی»، پژوهش‌های ادب عرفانی (گوهر گویا)، دورۀ 11، شمارۀ 1، 142-117.
مشرف، مریم (1385). «هنجارگریزی اجتماعی در زبان صوفیه»، مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی، دورۀ 14، شمارۀ 52 و 53، 149-135.
ممتحن، مهدی (1393). «آمیختگی ادبیات تعلیمی با ادبیات عرفانی در تمهیدات عین‌القضات همدانی»، پژوهش‌نامۀ ادبیات تعلیمی، سال ششم، شمارۀ بیست و چهارم، 148-131.
میرصادقی، میمنت (1376). واژه‌نامۀ هنر شاعری، تهران: مهناز.
همایی، جلال‌الدین (1368). فنون بلاغت و صناعات ادبی، چاپ پنجم، تهران: هما.