بررسی تحلیلی هستی شناسی انسان در آثار منظوم عطار نیشابوری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری دانشگاه بین المللی امام خمینی

2 عضو هیات علمی و استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران

چکیده

چکیده
شناخت هستی، والاترین هدف عرفان نظری است. طبق باور عرفا، هستی مطلق از آن خداوند است و آفرینش انسان، جهان و مخلوقات، با یک سیر نزولی در سایه تجلی او صورت گرفته است و بار دیگر با یک سیر صعودی به خدا بازمی‌گردد. این امر مهمترین بُعد اندیشگانی عرفان نظری است که در اشعار عرفانی آمده است. برآیند این تحقیق حاکی از آن است که اصلیترین موضوع آثار عطار، تبیین مباحث هستی شناسی است. وی نگرشی عاشقانه به هستی داشته، منشأ فکری اش در این باره آیات و روایات است. هستی شناسی او در سه محور خدا، جهان، و انسان شکل گرفته است؛ در خدا شناسی پس از اثبات وجودی خدا، و عدم شناخت او، و توصیف ذات و صفات الهی توجه کرده ، جهان را حاصل تجلی خداوندی می‎داند و با نظریۀ وحدت وجودی ، خلقت مخلوقات را تبیین می‎کند و انسان را تنها موجود متعالی خلقت معرفی می‎کندکه توانایی طی طریق در مسیر الهی را دارد.در این پژوهش تلاش خواهد شد، تا با بررسی اشعار عطار که از عرفای بزرگ است ، نشان دهیم، در هستی شناسی عطار، تصویر انسان چگونه بازتاب تافته است. که موجب خواهد شد، تا جنبۀ هستی شناسی عطار در بعد انسانی، بیشتر شناخته شده و معرفت بیشتری از وی به دست آوریم .

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analytical study of the ontology of Attar Neyshaburi's poetic works with a human

نویسندگان [English]

  • Aliyeh Akbari 1
  • Hamid taheri 2
1 Doctoral student of Imam Khomeini International University
2 Member of the academic faculty and professor of the Department of Persian Language and Literature, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran.
چکیده [English]

Analytical Study of Attar Nishabouri's Ontology
Aalieh Akbari, Ph.D. candidate in Persian Language and Literature, International University of Qazvin
Hamid Taheri, Assistant Professor, International University of Qazvin
Abstract:
Comprehending existence is the uppermost goal of theoretical mysticism. According to mystics' belief, the absolute existence belongs to God and the creation of man, the world and creations took place in a descending process in his shadow and once again returns to God in an ascending process. The result of the research indicates that the main subject of Attar's works is the explanation of ontological issues. He had a romantic attitude towards existence and his intellectual source in this regard is verses and traditions. His ontology is formed in the three axes of God, the world and man; In theology, he paid attention to the proof of the existence of God, the supreme divine essence and his lack of recognition, the praise and description of the divine essence and attributes, he contemplates the world to be the result of God's manifestation, and explains the creation of creatures with the theory of the unity of existence and the realization of unity in diversity. He believes that in the end of the world, he will be temporary by the Highest, and he introduces man as the solitary supreme creature of God who has the ability to go through the path with divine love and achieve an ideal existence.
Keywords: Attar, God, human, ontology, world.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Keywords: Attar Neyshaburi
  • Ontology
  • Poetic Works
  • Human