بررسی بازتاب سماع، در آیینة عرفانِ سنایی، عطّار و مولوی با رویکرد شریعت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه زبان وادبیات فارسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران

2 گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران

چکیده

عرفان، نگرشی هنرمندانه به جهان هستی و عبادت عاشقانة خداوند به عنوان معشوق ازلی، ابدیست. از آغاز شکل‌گیری تصوّف و عرفان در فرهنگ اسلامی بسیاری از آداب، مقدّمات، مبانی و اصطلاحات، میان اهل طریقت و متشرّعان مورد مناقشه قرار گرفته است. اگر چه، مدّعیان شریعت و طریقت همواره بر آن بوده‌اند که به حقیقت واصل شوند، امّا گاه، اختلافات دینی، فرقه‌ای و حتّی فردی، موجب گردیده که از حقیقت بدور افتند. از جمله مواردی که بر آن‌ها اجماع صورت نپذیرفته، مقامات، احوال، ذِکر و سماع است. سماع در میان سالکان طریقت و روندگانِ شریعت، همواره مورد اختلاف بوده و در طول تاریخ تصّوف و عرفان، هرگز به توافق نرسیده‌اند. این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی، با مراجعه به اسناد و منابع معتبر کتابخانه‌ای، بازتاب سماع را از دیدگاه عارفانة سنایی، عطّار و مولوی مورد بررسی قرار داده و به این نتایج دست یافته است که سنایی، با پیروی از اندیشه‌های عالِمان شریعت، سماع و شور و حال را ناپسند دانسته و به تقبیح آن پرداخته است. امّا عطّار و مولانا به پیروی از اهل طربقت، سماع را همانند مستحبّات دینی، مورد اقبال قرار داده و بر این باور بوده‌اند که سماع، به شرط پرهیز از ابتذال و بی‌اخلاقی، می‌تواند موجب تقرّب گردد. دیگر این که اگر سماع با «حال» همراه باشد، باعث ارتقاء روحی و نشاط درونی سالک می‌گردد و چنانچه با متعلّقات حرام و شایبه‌های هوس آمیخته گردد، موجب غَلَیانِ دیو شهوت خواهد شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A study of the reflection of Sama' in the mirror of Sufism of Sana'i, Attar and Rumi with the approach of Shariat

نویسندگان [English]

  • Iman Jahani 1
  • Nahid Azizi 2
  • Hojatolah Gh Moniri 2
1 Student Ph.D., Department of Persian Language and Literature, Boroujerd Branch, Islamic Azad University, Boroujerd, Iran
2 Department of Persian Language and Literature, Boroujerd Branch, Islamic Azad University, Boroujerd, Iran
چکیده [English]

Sufism is an artistic approach to the universe and the loving worship of God as the eternal Beloved. Since the beginning of the formation of Sufism and mysticism in Islamic culture, many customs,premises, principles and terms have been disputed between the followers of the path and the scholars of the law. Although the claimants of the Sharia and Tariqa have always sought to reach the truth, sometimes religious, sectarian and even individual differences have caused them to stray from the truth. Among the matters on which there is no consensus are the positions, circumstances, dhikr and Sama'. Sama' has always been a matter of dispute among the followers of Tariqa and the followers of Sharia, and throughout the history of Sufism and mysticism, they have never reached an agreement. This research,using a descriptive-analytical method, has examined the reflection of Sama' from the mystical perspective of Sana'i, Attar, and Rumi, referring to reliable library documents and sources, and has reached the following conclusions:Sana'i,following the thoughts of the scholars of Sharia, considered Sama' and passion and mood to be unpleasant and condemned them. However, Attar and Rumi, following the people of Tariqa, have accepted Sama' as a religious tool and have believed that Sama',provided that vulgarity and immorality are avoided, can lead to intimacy. Furthermore, if Sama' is accompanied by"mood",it will elevate the soul and inner joy of the seeker,and if it is mixed with forbidden belongings and the impurities of lust, it will cause the roar of the demon of lust.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Shariat
  • Sama'
  • Sana'i
  • Attar
  • Rumi