دلواپسی نفوذ و مرکزستیزی مقلدان (مطالعۀ موردی: مقایسۀ دیباچۀ گلستان سعدی با دیباچۀ روضۀ خلد مجد خوافی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانش آموختۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند

چکیده

شاعران و نویسندگان مقلد در پی الوهیت‌زدایی از شاعر و نویسندۀ پدر و جانشینی خود به جای او هستند و در تلاشند با نگاهی خلاقانه علیه پدران طغیان کنند. این عقدۀ ادیپی نهادینه‌شده در مقلدان، آنها را به واکنش علیه پدران وامی‌دارد و به دنبال راه برون‌رفتی از سیطرۀ این عقده‌ها برمی‌انگیزاند. باتوجه به انگارۀ حذف و تخفیف متون تقلیدی از نهاد ادبی هدف از پژوهش پیش رو حفظ این آثار با اتکا به نوآوری و مبارزۀ مقلدان در برابر جباریت ابرمتن‌ها و صاحبان این آثار است. به این منظور با اتکا به شیوۀ توصیفی تحلیلی به بررسی روش‌های مواجهۀ مجد خوافی در کتاب روضۀ خلد در برابر ابرمتن گلستان و با تأکید بر دیباچۀ این دو اثر می‌پردازیم تا میزان واژگونی قدرت کانونی نویسندۀ مرکز را توسط مجد خوافی مشخص سازیم و دریابیم که نویسندۀ مقلد ضمن وام‌گیری از ابرمتن، چگونه عقدۀ خویش را با واپس‌رانی و به حاشیه بردن دیگری مقتدر آشکار می‌سازد و در برابر واپس‌زدگی دیگران موقعیتی جهت خلاقیت در نوشتار فراهم می‌سازد. مجد به مثابۀ کنشگری اندیشه‌ورز، مرکزستیزی خود را با تأکید بر عدم تأثیرپذیری از پیشینیان و خوداتکایی، تخفیف شعر و شاعری، تحقیر سطح ذوق مخاطبین در برابر خود، سکوت ایدئولوژیک در برابر گلستان با ذکر آثاری فروتر از آن و رنگ و بوی عرفانی به اثر خویش بخشیدن، آشکار می‌سازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Concern of Influence and Anticentrism (Case study: comparison of the preface of Golestan Saedi with the preface of Ruzeye Kholde Majde Khafi)

نویسنده [English]

  • Abdol hakim hamechizfahm roodi
Ph.D. student of Persian language and literature of Birjand University
چکیده [English]

Imitative poets and writers seek to deify the poet and writer of the father and substitute themselves in his place, and they try to rebel against the fathers with a creative look. This Oedipal complex institutionalized in the imitators prompts them to react against their fathers and to seek a way out of the control of these complexes. Considering the idea of eliminating and discounting imitative texts from the literary institution, the aim of the present research is to preserve these works by relying on the innovation and struggle of imitators against the tyranny of supertexts and the owners of these works. For this purpose, relying on a descriptive-analytical method, we will examine the methods of Majd Khafi's confrontation in the book Rowza Khald against the Golestan hypertext, with an emphasis on the preface of these two works, in order to determine the extent to which Majd Khafi overturns the central author's focal power And let us find out how the imitative writer, while borrowing from the hypertext, reveals her own complex by repressing and marginalizing the powerful other, and provides an opportunity for creativity in writing in the face of the repression of others. As a thoughtful activist, Majde, reveals her anticentrism by emphasizing the lack of influence from predecessors and self-reliance, discounting poetry and poets, belittling the level of taste of her audience in comparison to herself, maintaining ideological silence in relation to Golestan by mentioning works inferior to it, and giving her own work a mystical flavor.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Golestan Saedi
  • Ruzeye Kholde Majde Khafi
  • Impact anxiety
  • Institutional equivalent.Anticentrism