واکاوی ‎کلان‌استعارۀ «خاک» به‌مثابۀ ابزار انسجام شعر خاقانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان

2 گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

چکیده

استعاره، در دیدگاه معاصرصرفاً امری زبانی نیست و انعکاسی از ذهن انسان است که براساس تجربیات و تعامل با جهان خارج به شکل غیراختیاری در زندگی روزمرۀ او حضور می‌یابد. در قصاید خاقانی، ما شاهد وجود طرح‌واره‌ها و پیش‌نمونه‌های متنوّعی هستیم که حاصل تلاقی فرهنگ، جامعه و تجربۀ زیستۀ شاعر می‌باشد که اغلب به‌صورت کلان‌استعارۀ واژۀ «خاک» و خرده‌استعاره‌های منبعث از آن در شعر خاقانی نمود یافته‌است. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی براساس نظریۀ استعارۀ مفهومی لیکاف، جانسون و کوچش صورت‌ گرفته‌است. در دیدگاه کوچش، فهم یک حوزۀ استعاری، وابسته به درک یک حوزۀ مفهومی دیگر است. او، مفاهیم ذهنی را به عنوان حوزۀ مقصد و مفاهیم عینی را به عنوان حوزۀ مبدأ معرفی می‌کند. از‌این‌رو، نگارندگان این پژوهش در تلاش هستند با بررسی استعارۀ مفهومی «خاک» و خوشه‌های معناییِ «زمین، گِل، گَرد، غبار، سنگ» به تحلیلِ شناختی کلان‌استعاره‌‌های قصاید خاقانی در راستای تفسیر و بازنمایی چارچوب‌های فکری شاعر از جهان خارج بپردازند. برآیند این تفسیر منجر به پدیدآمدن و گسترش خرده‌استعاره‌های متعدد در روساخت شعر خاقانی می‌گردد. تحلیل آماری استعاره‌های‌ مفهومی «خاک» در 132 قصیدۀ خاقانی، نشان می‌دهد که شاعر کلان‌استعارۀ «خاک انسان است» را با بسامد 134 بار بر مبنای بدن‌مندی انسان در ذیل 6 خرده‌استعاره ذکر می‌کند که بالاترین بسامد مربوط به خرده‌استعارۀ «خاک به‌مثابۀ زن» است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing megametaphors "soil" As a tool of cohesion of Khaqani poetry

نویسندگان [English]

  • mousa alizadeh 1
  • firooz fazeli 2
1 Student of Persian language and literature, Faculty of Literature and Humanities, Gilan University
2 Persian language and Literature Group , Faculty of Literature and Humanities,University of Guilan, Rasht, Iran.
چکیده [English]

In the contemporary perspective, metaphor is not simply a linguistic matter, but a reflection of the human mind that involuntarily appears in her daily life based on experiences and interactions with the outside world. In Khaqani's odes, we witness the existence of various schemas and prototypes that are the result of the intersection of culture, society, and the poet's lived experience, and are often manifested in Khaqani's poetry as the macrometaphor of the word "soil" and the micrometaphors emanating from it. This research was conducted using a descriptive-analytical method based on the conceptual metaphor theory of Lakoff, Johnson, and Kovecses. In Kovecses view, understanding one metaphorical domain depends on understanding another conceptual domain. He introduces subjective concepts as the destination domain and objective concepts as the source domain. Therefore, the authors of this study are attempting to conduct a cognitive analysis of the macro-metaphors of Khaghani's odes in order to interpret and represent the poet's intellectual frameworks of the outside world by examining the conceptual metaphor of "soil" and the semantic clusters of " ground, mud, dust, dust, stone." The result of this interpretation leads to the emergence and expansion of numerous micrometaphors in the structure of Khaqani's ode. The statistical analysis of the conceptual metaphors of "soil" in 132 Khaqani odes shows that the poet mentions the megametaphor "soil is human" with a frequency of 134 times based on human physicality under 6 micrometaphor the highest frequency being related to the sub-metaphor "soil is a woman".

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive linguistics. megametaphor.schema
  • Khaqani
  • soil