شناخت و آگاهی بخشی مهم ترین انگیزه مولوی در دخل و تصرف منابع پیشین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند

2 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند

3 دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند

چکیده

آگاهی (خبر) از نظر مولانا نوعی دانش حقیقی حاکم بر جهان مادی و ماورائی است که هدف غایی جهان خلقت محسوب می‌شود. مولوی که ارزش انسان را به فکر و اندیشة او می‌داند، در سرتاسر مثنوی به شیوه‌های گوناگون از جمله استفاده از روایت چند آوا، نوع برخورد با مریدان و اطرافیان و دخل و تصرف در منابع پیشین به منظور آگاهی‌بخشی به مخاطب، متناسب با اهداف تعلیمی و عرفانی خویش استفاده کرده‌است. در این میان سنایی و عطار بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین شاعرانی هستند که مولانا تحت تاثیر آن‌ها بوده به نحوی که بیشترین مآخذِ مثنوی را آثار این دو شاعر به خود اختصاص داده‌اند. در این تحقیق برای اثبات این مدعا دو داستان "خلیفه و اعرابی" و "فیل در خانۀ تاریک" از مثنوی را با داستان-های مشابه آن‌ها که به ترتیب درمصیبت‌نامة‌عطار و حدیقه الحقیقة سنایی آمده‌است مقایسه و تحلیل کرده‌ و تغییرات و تصرفاتی را که مولانا در این داستان‌ها ایجاد کرده‌است تبیین و تفسیر نموده‌ایم. نتایج این تحقیق که به روش کتابخانه‌ای و شیوۀ تحلیل_توصیفی با رویکرد تحلیل محتوا انجام شده‌است، نشان می‌دهد از آنجا که مولوی شاعر اندیشه و آگاهی است در غالب تغییرات و تصرفاتی که در این داستان‌ها ایجاد کرده‌ مهم-ترین انگیزۀ او دادن شناخت و آگاهی به مخاطب بوده‌است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Precognition and Awareness Raising as Rumi’s Primary Motivation in Adapting Previous Sources

نویسندگان [English]

  • Mohammad Behnamfar 1
  • Seyede Farkhonde Naseri 2
  • Seyed Mahdi Rahimi 3
  • Ali Akbar Samkhaniani 3
1 Department of Persian Language and Literature,, University of Birjand
2 P.H.D Student in Persian Language and Literature' University of Birjand
3 Associate Professor in Persian Language and Literature' University of Birjand
چکیده [English]

“From Rumi’s perspective, ‘Aagahi’ (awareness) is a true form of understanding that governs both the material and metaphysical worlds, considered the ultimate purpose of creation. Rumi, who believes human worth lies in thought and intellect, employs various methods throughout the Masnavi to impart this awareness to his audience, aligning with his didactic and mystical aims. These methods include using multivoiced narative, his interactions with disciples and associates, and creative adaptations of previous sources. Among these sources, Sanai and Attar are the most significant and influential poets for Rumi, with their works constituting the majority of the Masnavi’s references. To substantiate this claim, this research compares and analyzes two stories from the Masnavi, “The Caliph and the Arab” and “The Elephant in the Dark House,” with their similar counterparts found in Attar’s Musibatnameh and Sanai’s Hadiqat al-Haqiqa, respectively. We have elucidated and interpreted the changes and adaptations Rumi introduced in these narratives. The findings of this library-based research, conducted using a descriptive-analytical approach with content analysis, reveal that since Rumi is a poet of thought and awareness, his primary motivation behind most of these changes and adaptations was to provide insight and awareness to the audience.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Awareness, Rumi&rsquo
  • s Masnavi, Rumi&rsquo
  • s Storytelling, Sources of the Masnavi