تحلیل تطبیقی ناز و نیاز در غزلیات مولوی و حافظ

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته دانشکده ادبیات فا رسی دانشگاه تهران

2 گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 عضو هیأت علمی دانشگاه تهران

چکیده

ناز و نیاز از مضامین بنیادین و پرکاربرد در غزلیات عاشقانه و عارفانه ادب فارسی هستند؛ مضامینی که رابطه میان عاشق و معشوق را معنا می‌بخشند و ساختار عاطفی و معرفتی شعر را شکل می‌دهند. در این روابط، ناز نمایانگر استغنای معشوق و جلوه‌ای از زیبایی و جلال اوست و نیاز جلوه شور و طلب عاشق است که در پاسخ به ناز معشوق شکل می‌گیرد. این پژوهش با رویکرد توصیفی‌ـ‌تحلیلی و با تمرکز بر غزلیات مولوی و حافظ، به بررسی چگونگی بازنمایی و معناپردازی ناز و نیاز در آثار این دو شاعر می‌پردازد و شباهت‌ها و تفاوت‌های بنیادین جهان‌بینی و نگرش عرفانی و عاشقانه آن‌ها را در این زمینه نشان می‌دهد. نتایج نشان می‌دهد که مولوی ناز را مظهر جلال الهی و نیاز را جلوه اشتیاق روح به وصال مطلق می‌داند، در حالی که حافظ با تأیید این دریافت و با ترکیب عشق زمینی و قدسی، ناز و نیاز را در صحنه‌ای متقابل و پویا بازآفرینی می‌کند.این پژوهش نشان می‌دهد که ناز و نیاز نه‌تنها ساختار عاطفی غزل فارسی را شکل می‌دهند، بلکه فهمی عمیق‌تر از تجربه عاشقانه و عرفانی را نیز ممکن می‌سازند و سازوکارهای روانی و معنوی دو سوی رابطه عاشق و معشوق را روشن می‌سازند. تحلیل تطبیقی حاضر دریچه‌ای تازه پیش روی خواننده می‌گشاید تا پیوند میان محتوای عاشقانه و جهان‌بینی شاعرانه را در غزلیات کلاسیک فارسی بهتر درک کند و نشان می‌دهد که این دو مفهوم در بستر تاریخ ادبیات فارسی همچنان زنده و تحول‌پذیر باقی مانده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Comparative Analysis of Nāz and Niyāz in the Ghazals of Rumi and Hafez

نویسندگان [English]

  • Leila Karami 1
  • Ali Mohammad Moazzeni 2
  • abdolreza seif 3
1 Graduate of the Faculty of Persian Literature, University of Tehran
2 Department of literature and human sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
3 epartment
چکیده [English]

Coquetry (nāz) and yearning (niyāz) are among the foundational and most recurrent motifs in the amatory and mystical ghazals of Persian literature—motifs that lend meaning to the lover–beloved relationship and sculpt the emotional and gnostic architecture of the poem. In this dynamic, nāz embodies the beloved’s self-sufficient majesty and the radiant display of his/her beauty and glory, while niyāz manifests the lover’s ardent longing, ignited in response to the beloved’s coquetry. Adopting a descriptive-analytical approach, the present study centres on the ghazals of Rumi and Hafez to explore how nāz and niyāz are represented and semantically elaborated in their oeuvre, thereby illuminating the profound divergences in their world-views, mystical orientations, and conceptions of love. Findings reveal that Rumi regards nāz as the epiphany of divine majesty (jalāl) and niyāz as the soul’s insatiable yearning for absolute union, whereas Hafez fusing earthly and celestial love re-stages nāz and niyāz in a reciprocal, ever-shifting theatre of desire. The study demonstrates that nāz and niyāz do not merely configure the emotional scaffolding of the Persian ghazal; they also unlock deeper insight into the psychology and spirituality of the lover–beloved bond. By offering a comparative lens, this inquiry grants readers a renewed aperture onto the interplay of amatory content and poetic cosmology in classical Persian ghazals, underscoring the enduring vitality and transformative elasticity of these motifs across the centuries.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hafez&rsquo
  • s ghazal, Rumi&rsquo
  • s ghazal, nāz and niyāz in the ghazal, comparative analysis