کاوشی در راهبردهای مقابله ای مولوی با تنهایی بر پایۀ مثنوی معنوی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه قم

2 استادیار دانشگاه شهرکرد

10.22126/ltip.2025.12465.1377

چکیده

از تلخ ترین سویه های سوگناک زیست آدمی، احساس تنهایی است.از سوی دیگر، تنهایی از بنیادی‌ترین تجربه‌های انسانی است که در آثار عرفانی، به‌ویژه در مثنوی معنوی مولوی، بازتاب یافته است. این مقاله با روش تحلیل محتوا ، به بررسی انواع تنهایی در مثنوی می‌پردازد. مولانا مبتنی بر فراق هستی‌شناسانه،تنهایی را پدیده‌ای وجودی، اخلاقی و معنوی می‌شمارد و در نگرش دوگانه ای آن را هم درد، هم درمان معرفی می کند. از دید او، تنهایی آینه‌ای است که انسان در آن خویشتن را بی‌پیرایه می‌بیند؛ که در عین رنج‌آوری، مقدمه‌ای برای اتصال به معشوق حقیقی است. تنهایی وجودی،تنهایی روانی ناشی از بحران هویت،تنهایی خُلقی،تنهایی خودگزین وآگاهانه، از مهمترین گونه های تنهایی ذکر شده در این اثرند ، مولانا با نگرشی روان‌درمانگرانه، عشق الهی را طبیب جان و داروی غم غربت می‌خواند و ملال هستی را در پیوند با معنا و معشوق برطرف می‌سازد. در این مسیر، تنهایی نه شکاف، که زمینه اتصال است؛ نه خاموشی، که آغازی برای گفت‌وگوی درونی با حق. از این‌رو، راهبردهای مولوی در مثنوی و دیوان شمس، از جنس روان‌درمانی وجودی‌اند که در پی ترمیم گسست انسان از خویش و خدا هستند. این پژوهش نشان می‌دهد که مولانا، با تلفیق عرفان، روان‌شناسی و هستی‌شناسی، راهی به سوی رهایی از تنهایی گشوده است که ریشه در عشق، حضور و آگاهی دارد؛ عشقی که از خویش می‌رهاند و به سرچشمۀ هستی بازمی‌گرداند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Study of Rumi's Coping Strategies for Loneliness Based on the Masnavi-ye Ma‘navi

نویسندگان [English]

  • mohammad reza movahedi 1
  • azizollah molavi vardejani 2
1 Member of the academic staff of Qom University
2 Assistant Professor, Shahrekord University
چکیده [English]

Of the most sorrowful dimensions of human existence is the bitter sense of loneliness. Yet, loneliness is also one of the most fundamental human experiences, deeply reflected in mystical writings—especially in Rumi’s Masnavi-ye Ma’navi. This study, using content analysis, examines the various forms of loneliness in the Masnavi. Based on an ontological separation between the soul and its divine source, Rumi conceives loneliness as an existential, moral, and spiritual phenomenon, viewing it paradoxically as both ailment and remedy. For him, loneliness is a mirror in which the human being beholds their unadorned self—painful yet a prelude to union with the True Beloved. Existential loneliness, psychological loneliness arising from identity crisis, temperamental loneliness, and self-chosen or conscious solitude are among the key types identified in this work. With a psychotherapeutic outlook, Rumi portrays divine love as the soul’s healer and the cure for the sorrow of exile, transforming the weariness of being through connection with meaning and the Beloved. In this journey, loneliness is not a rupture but a bridge; not silence, but the beginning of an inner dialogue with the Divine. Thus, Rumi’s approaches in the Masnavi and Divan-e Shams represent a form of existential psychotherapy aimed at healing the human estrangement from self and God. The study demonstrates that through his synthesis of mysticism, psychology, and ontology, Rumi opens a path toward liberation from loneliness—one rooted in love, presence, and awareness: a love that delivers the soul from itself and returns it to the Source of Being.

کلیدواژه‌ها [English]

  • :Masnavi-ye Ma&rsquo
  • navi, Rumi, Human Experiences, Feeling of Loneliness, Types of Loneliness,