تبیین مفهومی و عرفانی «جان» در مثنوی معنوی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

10.22126/ltip.2025.13078.1391

چکیده

از موضوعات مهم مثنوی که گاه جداگانه و گاه در ارتباط با تن و جسم و گاه در ضمن بحث صورت و معنا یا ظاهر و باطن از آن سخن به میان می‌آید و نقش پُر رنگی در جهان‌بینی عرفانی مولوی دارد، «جان» است. به‌واسطۀ اهمیت این واژه و موضوع، در این پژوهش تلاش خواهد شد تا به روش توصیفی-تحلیلی، ابتدا به معانی مختلف واژة «جان» در مثنوی پرداخته و سپس با تکیه بر بافت موقعیتی و نشانه‌های درون‌متنی ابیات و در کنار هم چیدن گفته‌های پراکندۀ مولوی، تصویری جامع از انواع «جان» و ویژگی‌های آن ارائه شود. در پایان نیز به بررسی ارتباط میان جان و تن خواهیم پرداخت. از رهرو این بررسی دریافتیم که در مثنوی جدا از اینکه مولوی انواعی از جان را با درجات و توانایی‌های مختلف برمی‌شمارد، کاربردی چندوجهی و چند معنایی برای واژة «جان» نیز قائل است و آن را در معانی مختلفی همانند: روح، اولیای الهی، ذات الهی، دل و عقل و... به‌کار می‌برد. افزون بر این، دریافتیم که مولوی اوصاف و ویژگی‌های ویژه‌ای همانند: گستردگی و نامحدودی، جسمانیة الحدوث نبودن، آوازِ وحیانیِ داشتن، بقا و جاودانگی، غیر قابل تصور و ادراک بودن، عرشی بودن، دور بودن از هرگونه جنسیّت داشتن و... برای جان قائل است که گرچه بیشتر این موارد در تقابل با تن قرار دارد اما رابطة جان و تن در مثنوی صرفاً مبتنی بر تقابل نیست، بلکه مولوی در کنار بیان این تقابل و رقابت، از رفاقتی نیز یاد می‌کند که بر مبنای فواید و حکمتی الهی اتفاق افتاده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Conceptual and Mystical Elucidation of "Soul" (Jān) in the Masnavi-e Ma'navi

نویسنده [English]

  • Ali Soleimani
Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran
چکیده [English]

Among the significant themes in the Masnavi, which is sometimes discussed independently and at other times in relation to the body and physical form, or within the context of discussions on form and meaning or appearance and inner reality, is the concept of "Soul" (Jān). It plays a prominent role in Rumi's mystical worldview. Due to the importance of this term and subject, this research aims to adopt a descriptive-analytical method. Initially, it will explore the various meanings of the term "Jān" in the Masnavi. Subsequently, by relying on the situational and thematic context, as well as intra-textual clues within the verses, and by collating Rumi's scattered statements throughout the Masnavi, a comprehensive picture of the types of "Soul" and their characteristics will be presented. Finally, the relationship between the soul and the body will be examined. Through this investigation, it was found that in the Masnavi, apart from enumerating various types of soul with different degrees and capabilities, Rumi also attributes a multifaceted and polysemous application to the term "Jān," employing it in various meanings such as: Spirit (Rūḥ), Divine Saints, the Divine Essence, the Heart (Dil), Intellect ('Aql), etc. Furthermore, it was concluded that Rumi attributes distinct attributes and characteristics to the soul, including: vastness and limitlessness, not being corporeal in origination, possessing a sound of divine revelation, permanence and eternity, being inconceivable and beyond comprehension, being of the Throne ('Arshī), and being free from any form of gender attribution.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Masnavi-e Ma'
  • navi, Rumi, Soul, Rivalry and Friendship