مسئولیت‌پذیری از دیدگاه مولانا و آدلر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، پردیس البرز دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 استاد، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

10.22126/ltip.2024.10156.1227

چکیده

مسئولیت‎پذیری به معنای پذیرش نقش خود در تجربیات، نقش مهمی در نوع برخورد انسان با خود و جامعه دارد. مسئولیت‌پذیری موضوعی مرتبط با تمامی حوزه‌های زندگی است و از نظر پژوهشی موضوعی بین رشته‌ای است که با وجود این که اغلب به نظر می‌رسد موضوع مسئولیت‌پذیری مربوط به حوزه‌ی روانشناسی است این موضوع در حوزه‌های مختلف از جمله علوم دینی، عرفانی، ادبی و اجتماعی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله موضوع مسئولیت‌پذیری از دو دیدگاه روانشناسی و ادبی-عرفانی مورد پژوهش قرار گرفته است. در این پژوهش، مسئولیت‌پذیری از دیدگاه روانشناسی در مکتب آلفرد آدلر و از دیدگاه ادبی- عرفانی در مکتب مولانا بررسی شده است. مولانا و آدلر انسان را در برخورد با مشکلات دارای مسئولیت می‌دانند و هر دو مخالف تفکّر قربانی بودن انسان هستند. مولانا و آدلر هر دو ریشه‌ی مشکلات را در درون انسان جستجو می‌کنند و مشکلات بیرونی را بازتابی از درون انسان می‌بینند و بر این باور هستند که انسان برای حل مشکلات بیرونی خویش ابتدا باید به حل مشکلات درونی خود بپردازد. آدلر احساس ناخشنودی را وابسته به عوامل بیرونی و شرایط اجتماعی نمی‌داند، بلکه آن را عاملی درونی می‌داند و مولانا بر این باور است که همه‌ی عوامل بیرونی به خواست خداوند و مشیّت الهی، مطابق با شایستگی‌های درونی فرد عمل می‌کنند و خود انسان در برابر عملکرد آنها مسئول است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Responsibility from the perspective of Maulana and Adler

نویسندگان [English]

  • samira oghani 1
  • Ali Mohammad Moazzeni 2
  • Hadi Keramati 3
1 PhD student in Persian Language and Literature, Alborz Campus, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Department of literature and human sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
3 university of Kharazmi
چکیده [English]

Responsibility in the sense of accepting one's role in experiences plays an important role in the way humans deal with themselves and society. Responsibility is an issue related to all areas of life, and from the point of view of research, it is an interdisciplinary issue that, despite the fact that it often seems that the issue of responsibility is related to the field of psychology, this issue is also investigated in various areas, including religious, mystical, literary and social sciences. In this article, the issue of responsibility has been researched from two psychological and literary-mystical perspectives. In this research, responsibility has been investigated from the perspective of psychology in Alfred Adler's school and from the literary-mystical point of view in Rumi's school. Molana and Adler consider humans to be responsible in dealing with problems and both of them are against thinking that humans are victims. Both Rumi and Adler look for the root of the problems within the human being and see the external problems as a reflection of the human being and they believe that in order to solve the external problems, the human must first solve his internal problems. Adler does not consider the feeling of unhappiness to be dependent on external factors and social conditions, but considers it an internal factor, and Rumi believes that all external factors act according to God's will and divine providence, in accordance with a person's internal merits, and the person himself is responsible for their performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Molana
  • Adler
  • responsibility
  • Masnavi Manavi
  • psychology