بررسی اندیشه‌های اشراقی در تأویلاتِ «روزبهانِ بقلی» از سیمای «حلّاج» (براساس کتاب "شرح شطحیات")

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه بوعلی سینا. همدان

2 عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه بوعلی سینا همدان ایران

3 گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و زبان ها دانشگاه اراک ایران

چکیده

«روزبهان بقلی شیرازی» در نیمۀ قرن ششم هجری در کتاب شرح شطحیات، سیمایی از «حلّاج» ارائه می‌دهد که مولفه‌های متعددی از اندیشه‌های «اشراقی» در خود نهفته‌دارد. شیخ شطّاح در واکاوی اندیشه‌ها و شطحیاتِ حلّاج، مبانی چون وحدتِ وجود، اصالت‌ شهود، پایبندی به حکمت‌های کهن و رازآمیزِ باستان، مسئلۀ عشق الهی و مراتبِ نور را معیار خود قرارمی‌دهد و برخلاف برخی ملاحظات یا پیش‌فرض‌های منفی و رایج در میان بزرگان صوفیه در آن عصر، به تأویل و ستایشِ عمیق از حلّاج و آراء او می‌پردازد. اندیشه‌های اشراقی در حالی در شرح شطحیات نمایان است که روزبهان معاصرِ پایه‌گذار حکمت اشراق، یعنی «سهروردیِ مقتول» است حال آنکه گزارشی از مراوده میان این دو وجود ندارد از سویی نیز در تبارشناسیِ حکمت اشراق، معمولاً اشاره‌ای به نام و آثار روزبهان نمی‌شود. برهمین اساس در این تحقیق ضمن بررسی مولفه‌هایی که می‌توان آنها را تبلورِ اندیشه‌های اشراقی در تأویلات روزبهان از شطحیات حلّاج برشمرد، نشان داده‌شده که اندیشه‌های اشراقی پیش از مدوّن شدن توسط سهروردی به اشکال مختلف در میان ایرانیان حضور و تأثیر داشته ذیلِ این بررسی، «تصوّف عاشقانۀ روزبهان» یکی از جلوه‌های متأثّر از آن است. جلوه‌ای که بیش از همه در چهره‌ای که روزبهان از حلّاج و آراء او ترسیم می‌کند، ظهوریافته‌است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Examining the Enlightenment thoughts in the interpretations of "Ruzbahan Baghli" from the face of "Hallaj" (According to the book "Sharh Shatahyat")

نویسندگان [English]

  • Hashem Allahyari 1
  • muhammad taheri 2
  • Majid Mansoori, 3
1 Ph.D. student of Persian language and literature at Boali Sina University. Hamadan
2 Faculty member, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamadan, Iran
3 Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Languages, Arak University, Iran
چکیده [English]

"Ruzbihan Baqli Shirazi," in the mid-sixth century AH, presents an image of "Hallaj" in his Sharh al-Shathiyyat (Commentary on Ecstatic Sayings) that embodies multiple components of "Illuminationist" (Ishraqi) thought. Sheikh al-Shathiyyat, in analyzing Hallaj's ideas and ecstatic utterances, adopts principles such as the unity of existence (wahdat al-wujud), the primacy of mystical intuition, adherence to ancient and arcane wisdom, the concept of divine love, and the hierarchy of light as his framework. Contrary to certain negative assumptions or prevalent biases among prominent Sufi figures of his time, Ruzbihan engages in profound hermeneutical interpretation and praise of Hallaj and his ideas. Illuminationist thought is evident in the Sharh al-Shathiyyat, even though Ruzbihan was a contemporary of the founder of Illuminationist philosophy, "the Martyred Suhrawardi," with no recorded interaction between the two. Moreover, in the genealogy of Illuminationist wisdom, Ruzbihan's name and works are seldom mentioned. Thus, this study examines the elements that can be considered manifestations of Illuminationist thought in Ruzbihan's interpretations of Hallaj's ecstatic sayings, demonstrating that Illuminationist ideas existed in various forms among Iranians before being systematized by Suhrawardi. Within this framework, "Ruzbihan's Romantic Sufism" emerges as one of its influenced manifestations—a phenomenon most vividly embodied in the portrait Ruzbihan paints of Hallaj and his teachings.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Roozbehan
  • Hallaj
  • Suhrawardi
  • Ishraq
  • Shathyayat