تحلیل عناصر گروتسک ( با تأکید بر گروتسک فمینیستی) و پیوند آن با کشمکش‌های نمایشی در قصه-های هفت پیکر نظامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه شاهد، تهران، ایران

2 گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.

چکیده

این مقاله به تحلیل عمیق عناصر گروتسک در داستان‌های منتخب هفت پیکر نظامی می‌پردازد. با تمرکز بر داستان‌هایی چون بهرام و کنیزک چینی، افسانۀ شاه‌دخت سرخ‌جامه، پادشاه سیاه‌پوشان، افسانۀ خیر و شر و ماهان هوشیار. همچنین این پژوهش به بررسی شیوه‌های مختلف استفاده از گروتسک در خلق تنش‌های دراماتیک و نمایش دوگانگی‌های انسانی می‌پردازد و بیان می‌کند که گروتسک در هفت پیکر، نه صرفاً به عنوان تکنیکی برایِ ایجاد حس شوخ‌طبعی و شگفتی، بلکه به عنوان ابزاری برایِ نقدِ اجتماعی و فلسفی عمل می‌کند. روش این پژوهش، تحلیل محتوای کیفی از نوع مضمونی است و یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که نظامی با ترکیب عناصرِ متضاد، مانند زیبایی و زشتی، عشق و مرگ، نیکی و بدی، خواننده را به تفکر و تأمل عمیق در مورد ماهیت انسان و چالش‌های وجودیِ او دعوت می‌کند. شخصیت‌های اغراق‌آمیز، فضاهای جادویی و انتزاعی، موقعیت‌های پارادوکسیکال و نمادهای مبهم، همگی به خلق فضای گروتسک و ایجاد کشمکش‌ها و تنش‌های دراماتیک کمک می‌کنند که هر یک از آن‌ها می‌تواند بازتابی از پیچیدگی‌های زندگی واقعی باشد. علاوه بر این، تحلیل داستان‌ها بیانگر آن است که گروتسک در هفت پیکر نه تنها به بازنمایی چالش‌های فردی می‌پردازد، بلکه ابعاد گسترده‌تری از مباحث اجتماعی و فلسفی را نیز می‌نمایاند. همچنین مفاهیم پیکرگردانی، جادو و عناصرِ خیال‌انگیز، به این اثر بعدی عمیق و تأمل‌برانگیز می‌بخشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of Grotesque Elements (with an Emphasis on Feminist Grotesque) and Its Connection to Dramatic Conflicts in Haft Peykar Stories by Nezami

نویسندگان [English]

  • farideh Davoudimoghadam 1
  • Bita Noorian 2
1 Shahed University, Tehran, Iran
2 Department of Persian Language and Literature, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran.
چکیده [English]

This article provides an in-depth analysis of grotesque elements in selected stories from Haft Peykar by Nezami. Focusing on stories such as Bahram and the Chinese Handmaid, the Red-robed Princess, the Black-clad King, the Good and Evil Legend, and Mahan Hooshyar. This research also examines the different ways in which grotesque is used to create dramatic tension and display human dualities, and argues that grotesque in Haft Peykar functions not only as a technique for creating a sense of humor and wonder, but also as a tool for social and philosophical criticism. The method of this research is qualitative content analysis of thematic type, and the findings of the research show that Nezami, by combining contrasting elements such as beauty and ugliness, love and death, goodness and evil, invites the reader to think deeply and reflect on the nature of man and his existential challenges. Exaggerated characters, magical and abstract spaces, paradoxical situations and ambiguous symbols all contribute to the creation of a grotesque atmosphere and dramatic conflicts and tensions, each of which can be a reflection of the complexities of real life. Furthermore, the analysis of the stories suggests that the grotesque in Haft Peykar not only represents individual challenges, but also reveals broader dimensions of social and philosophical issues. The concepts of embodiment, magic and fantasy elements also give this work a profound and thought-provoking dimension.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Grotesque
  • Haft Peykar
  • Nezami Ganjavi
  • dramatic conflicts
  • bitter humor